DANIEL SZABÓ: Glosa k volbě generálního ředitele ČT
Vládne České televizi
imagologie nebo ideologie?
Komentáře se množí, očekávání jsou velká,
zájem médií stoupá. Charakter situace kolem České televize by se dal nazvat
jako „bouře před obdobím klidu.“ Masový čtenář a divák by si mohl myslet, že s nástupem
nového generálního ředitele nastane v ČT velká změna. Média každodenně
servírují postřehy a komentáře, ve kterých se různí kandidáti na post
generálního ředitele vyjadřují, co nového by v televizi udělali a jak by
ji změnili. Jeden by určitý televizní kanál zrušil, druhý by naopak vybudoval
televizní kanál nový a třetí by vylepšil zpravodajství a původní dramatickou
tvorbu. Vize jsou to různorodé, ale nepřináší nic nového ani původního. Obávám
se, že ani nemohou, protože jak píše Milan Kundera „velkých myšlenek je málo a
lidí mnoho.“
Zastavme se na krátkou chvíli u zmíněného
zpravodajství veřejnoprávní televize. V poslední době tolik kritizovaného,
ale zároveň pracovníky České televize vynášené na piedestal žurnalistické
práce. Paradoxní je, že jedním z kritiků hlavní zpravodajské relace
Události je také ředitel sekce nových médií ČT Milan Fridrich. Ano, ten Milan
Fridrich, který ještě nedávno zpravodajství veřejnoprávní televize vehementně
obhajoval. Logika věci je ovšem jednoduchá a jasná. Politici jsou sice závislí
na novinářích, ale novináři jsou závislí na lidech, kteří vytváří veřejné
mínění. To utváří právě imagologové (pojem vymyšlený Kunderou) v podobě
reklamních a PR agentur, lobbistických skupin a podnikatelských subjektů. Novináři
jsou jen nástroji k dosažení kladného veřejného mínění k určitému
tématu nebo události. Václav Bělohradský definuje imagologii zhruba jako
„vykonstruované vyprávění, do jehož tvorby určité skupiny investují a pak je
šíří dalšími investicemi do médií, až ve společnosti převládne.“
Česká televize není privátní firmou a její
novináři jsou placeni z peněz daňových poplatníků. Je ovšem v rukou
politických stran, které fakticky hlídají její chod. Stávající situace
zpravodajství (a nejen jeho) tomu naprosto odpovídá. Novináři ČT, počínaje panem
Železným a konče panem Wollnerem, se mohou tvářit investigativně a klást rádoby
nepříjemné otázky, ale výsledek jejich snažení je logicky minimální. Ti, kdo
ovládají politické a ekonomické zájmy v zemi, jim nic konkrétního nesdělí
a soukromě jimi minimálně pohrdají a vysmívají se jim. Tento jev je ale
přirozený ve většině demokratických zemí, záleží jen na tom, v jakých
mantinelech se hra odvíjí. Česká televize by se neměla tolik soustředit na
otřepané fráze „vyváženého“, „kvalitního“ a „dynamického“ zpravodajství, ale
měla by se smířit s tím, že je pouze prostředníkem, nikoliv hybatelem
událostí.
Imagologové veřejnoprávní televizi vládnou
a ideologové zatím podřimují. Ideology si dovolím nazvat dramaturgy televize a
především její původní dramatické a zábavné tvorby. Pole dostatečně široké, aby
se dalo naplnit určitými myšlenkami, které mohou mít společenský a ideologický
přesah. Zatím se tak děje minimálně a dochází k tomu spíše reprízováním
původní tvorby Československé televize (pro připomenutí z poslední doby:
seriály Dlouhá míle a Velké sedlo, televizní film Antonína
Moskalyka Zahrada dětí nebo talk show
Lasici a Satinského Ktosi je za dverami).
Současná tvorba je, bohužel, reprezentována paskvily typu seriál Vyprávěj nebo zábavnými pořady Kolo plné hvězd a Trumfy Miroslava Donutila. Podřimující dramaturgové buď definitivně
usnou a nechají se ovládat skupinami imagologů, kteří protlačují určité herce a
tvůrce do veřejnoprávní televize jen za účelem výdělku a na úkor kvality
pořadu, nebo mají možnost prozřít a stavět původní dramatickou tvorbu na
kamenech jako byl třeba seriál Konec
velkých prázdnin. Volba varianty je více než jasná…
Psáno 4.9.2011, ještě pře 1. kolem volby na post generálního ředitele ČT...
Komentáře