Daniel Szabó: Československá nová vlna a její filmy
Text o České
(Československé) nové vlně je takovým lehkým osobním ohlédnutím za filmovým
„zázrakem“, inspirovaný životními odchody (úmrtími) většiny tvůrců tohoto tuzemského kinematografického skvostu. Jako nejvýstižnější
propojení filmů a doby šedesátých let mi připadá výrok z filmu Antonína Máši (Hotel pro cizince, Ohlédnutí), Bloudění (1965): "Jsme utahaný jako psi,
pořád na něco čekáme. Člověku bude za chvíli padesát a co z toho. Ať napíše lež
nebo pravdu, vždycky bude lhát." Tyto tři věty přesně vypovídají o pocitu
lidí (Máša je bytostným příkladem intelektuálního filmaře, který zůstal nedoceněným
tvůrcem), kteří žili a umělecky tvořili v šedesátých letech. Kultura se v té
době stala jakousi kolektivní pamětí lidí a národa, který se po roce 1968 jen
těžce vyrovnával se svou situací. V průběhu toho „slavného“ desetiletí se na
svém vrcholu ocitl nejenom film, ale i divadlo a literatura. Specificky mimo
zůstalo výtvarné umění a poezie, které měli svůj umělecký vrchol už za sebou.
Velkou důležitost v českém filmu šedesátých let hrála autorská osobnost všech
tvůrců, která se stala nepřehlédnutelným atributem.
Na úvod se pokusím vytyčit několik
důležitých bodů, které byly typické pro filmy české nové vlny. Síla filmů
vytvořených v tomto období (1962-1970) spočívala v jejich vidění niternosti,
pojmenování existenciálních problémů života jedince a společnosti a ve
vytváření uměleckých výpovědí, které se staly nadčasovými díly. Filmy nové vlny
neobsahovala žádná polopatická vodítka a i bez nich dokázaly oslovit
"průměrného" masového diváka. Velmi důležitým atributem filmů 60. let
byl odpor proti šedému průměru doby a snaha dělat film jinak. Při realizaci se
dokonale propojili filmaři, literáti, dramaturgové, výtvarníci a hudební
skladatelé. Tvůrci v šedesátých letech (a to platí nejen pro tvz. novou vlnu)
spojovali intelekt, vzdělání a fantazii, protože věděli, že inspirací fantazie
je právě intelekt. Velmi dobře se jim podařilo zachytit poměr mezi ideálním a
reálným, a právě tím se snažili směřovat k pravdě. Stáli na rozhraní mezi
událostí a imaginací a k jejímu zachycení jim sloužila ruční kamera, která se stala
vůdčím technickým prvkem nové vlny.
Jedinou osobností z tvůrců nové vlny,
která získala světově obecnou proslulost je Miloš Forman. Tím samozřejmě nechci
a ani nemohu tvrdit, že v šedesátých letech natáčel nejlepší filmy, ale pokud
porovnáme posledních 25 let (1990-2015) tvůrčí svobody pro všechny, udržel si
jako jeden ze dvou tvůrců (tou druhou je Věra Chytilová) osobitý filmový styl. Je
velká škoda, že svůj tvůrčí potenciál nemohli plně rozvinout Jan Němec, Pavel
Juráček, Evald Schorm (ten se alespoň mohl realizovat v divadle), Antonín
Máša, Ladislav Helge a Karel Vachek. Jen čtyřem tvůrcům, kteří neemigrovali a mohli s delšími
či kratšími pauzami tvořit i za normalizace, se podařilo udržet si umělecký
standart. Těmi byli Věra Chytilová, Jiří Menzel Karel Kachyňa a František Vláčil. Poslední dva ovšem nepatří mezi tvůrce tvz. nové vlny, ale ve filmu 60. let (a i později) zanechali zřejmě největší umělecký otisk.
U Jiřího Menzela se dala tvůrčí
kontinuita předpokládat díky jeho těsné spolupráci s Bohumilem Hrabalem. Už
prvotina Ostře sledované vlaky (1966),
díky níž se stal slavným i ve světě, dokazovala Menzelův tragicko-romantický (lyrický) styl. Nestal se moralistou, jako Věra Chytilová a Evald Schorm, ale dosahoval
dokonalosti zdánlivě jednoduchými lidskými příběhy, které dokázal převést ve
velké filmové téma. Nejvýrazněji se mu to podařilo v jeho nejlepším filmu Skřivánci na niti (1969). Věra Chytilová je pro mě osobně, do jisté míry nejvíce
šokující postavou nové vlny. Už tím, že byla jedinou ženou (s výjimkou Ester Krumbachové a Drahomíry Vihanové, která ale debutovala až v roce 1969) mezi tolika
talentovanými muži, musela si prošlapat svou cestu a najít si své umělecké vidění
světa. Chceme-li najít dnes nějaké "následovníky" Věry Chytilové, asi nejvíce
mohou rezonovat jména jako Alice Nellis nebo Bohdan Sláma. Věra Chytilová
filmově a umělecky došla nejdále v Ovoci rajských stromů jíme (1969), kde dovedla svůj filmový styl
k vrcholu. Nelze opomenout ani snímky, které Chytilová vytvořila za normalizace, jako Hra o o jablko, Kalamita, Faunovo velmi pozdní odpoledne, které svým stylem a poetikou navazují na její tvorbu z let šedesátých. V celé svojí tvorbě se věnuje lidské morálce a snaží se neustále
nacházet nová témata v mezilidských vztazích.
Juraj Herz a Juraj Jakubisko (kterého také
můžeme zařadit mezi tvůrce filmového "zázraku" šedesátých let) se
prosadili díky „kruté kráse“ svých filmů. Spalovač mrtvol (1969) i Vtáčkovia,
siroty a blázni (1969),
jsou velmi výtvarně a herecky propracované filmy, které mají svojí uměleckou
krásu, i přes svou nespornou brutalitu. Slovenské tvůrce vůbec nelze opomenout
ve výčtu nové vlny. Štefan Uher se svým Slnkem v sieti (1962) odstartoval filmovou
"revoltu" šedesátých let. K němu se přiřadili Ello Havetta a Dušan
Hanák se svými filozoficko existenciálními opusy Slávnosť v botanickej záhradě (1969) a 322 (1969). Pokud jsem již zmínil slovenské tvůrce, nelze opomenout některé snímky režisérů, kteří se "nevejdou do škatulky" nové vlny, ale jejich díla měla zásadní vliv na tuzemskou kinematografii 60. let. nepochybně jsou to filmy Petera Solana Boxer a smrť (1962) a Kým sa skončí táto noc (1965), Stanislava Barabáša Pieseň o sivom holubovi (1961) a Zvony pre bosých (1965) a Štefana Uhera Organ (1964) a Tri dcéry (1968).
Česká nová vlna neměla žádného tvůrce,
který by radikálně vyčníval nad ostatní. Jednotlivý režiséři se snažili uchopit
a zpracovat látku tak, aby jejich rukopis byl patrný na první pohled. To ovšem
ještě nestačí k vytvoření tolika filmů se zásadním významem pro naši
kinematografii. Podíváme-li se, v jaké době byla tato díla tvořena, musíme si
uvědomit, že tu bylo veliké politické, společenské a umělecké uvolnění, ale
zároveň každý věděl, jaká je realita. Dostatek volného prostoru dával tvůrcům
prakticky neomezený rozlet, který ale mohl ubíjet svou nekonečností. Aby se tak
nestalo, musely filmy šedesátých let mít schopnost (a ony ji měly) určitého
okouzlení. Podstata všech filmů té doby spočívala v kráse, myšlence,
zkušenosti, citu a mravním odhalení člověka. Všechny tyto atributy jsme schopni
pochopit pouze tehdy, díváme-li se na filmy nové vlny ve vztahu k věcem a
událostem té doby. Pokud použijeme určitý druh metafory, můžeme celá šedesátá
léta (nejen ve filmu) chápat jako horizontální a vertikální průřez skutečností
v rámci společnosti.
Už na začátku jsem zmínil jméno Miloše
Formana a tím se logicky musím dostat k jeho dvěma nejbližším spolupracovníkům
Jaroslavu Papouškovi a Ivanu Passerovi. Každý vytvořil do roku 1968 jen jeden
celovečerní film - Nejkrásnější věk (1968) a Intimní osvětlení (1965).
Jaroslav Papoušek se proslavil až "Homolkovskou" trilogií (1969-1972),
která byla nekompromisní společenskou satirou maloměšťáctví. Ivan Passer odešel
do exilu, kde se musel stejně jako Miloš Forman vyrovnat s naprosto odlišnými
podmínkami, než jaké vládly ve znárodněné kinematografii. Jen těžko můžeme
posuzovat, zda exilové filmy Ivana Passera jsou horší nebo lepší, než snímky
Miloše Formana. Jedno je ale jisté, Ivan Passer se stal, na rozdíl od Miloše
Formana, "neviditelným" filmařem co do komerční úspěšnosti.
K velkému propojení se světem literatury a
filozofie došlo u třech tvůrců nové vlny. Jan Němec (Démanty noci, O
slavnosti a hostech, Mučedníci lásky), Evald Schorm (Každý den
odvahu, Návrat ztraceného syna, Farářův konec, Den
sedmý, osmá noc) a Pavel Juráček (Postava k podpírání, Každý
mladý muž, Případ pro začínajícího kata) jsou pro mě těmi
nejniternějšími reprezentanty nové vlny. Postavy jejich filmů jsou neustále na
útěku, snaží se najít jistotu v krutém světě, kde čas nehraje podstatnější
roli. Snaží se ukazovat tragiku člověka, která je před ním skryta v jeho
každodennosti. Všichni tři ukazují ve svých filmech člověka, který se nestýká
pouze s realitou, ale žije ve světě interpretací faktů. A právě v něm se stává
objektem pro filmové zkoumání. V jejich filmech můžeme pozorovat snahu o
adaptabilitu jedince v daném prostředí, které se stává impulsem k tázání,
myšlení a hledání cesty. Démanty noci (1964) Jana Němce jsou naprosto
ojedinělým filmem, kde forma je nad obsahem, montáž je klíčovou složkou filmu,
hudba je použita jen minimálně (jen v podobě tónů) a ruční kamera nám umožňuje
doslova dýchat s oběma chlapci.
Pavel Juráček se svou Postavou k
podpírání (1963) a Případem pro začínajícího kata (1969) vytvořil
do jisté míry alegorii na nesmyslnost totalitního režimu. Ve stejném duchu
natočil Evald Schorm film Den sedmý, osmá noc (1969) a Jan Němec svůj
osudový snímek O slavnosti a hostech (1965). V těchto filmech se prolíná iluze se skutečností
stejně jako je tomu v absurdnosti totality. Postavy asociují své prohřešky a
viny, tím ale spějí k destrukci své osobnosti. Už v těchto filmech můžeme
pozorovat jistou inspiraci v absurdním dramatu, které dostoupilo v šedesátých
letech svého vrcholu. Tento divadelní žánr měl největší osobnosti v podobě
Samuela Becketta, Eugena Ionesca a Václava Havla. Jejich dramata se stala
určitým půdorysem pro Pavla Juráčka (k němuž můžeme připojit i jméno Franze
Kafky), Evalda Schorma a Jana Němce. Všechny tři citované režiséry společně s
Věrou Chytilovou můžeme nazvat bytostnými filmaři s velkým estetickým přesahem.
Zřejmě nejvíce politickým filmem nové vlny
byl Žert (1968) Jaromila
Jireše. I když nemohl obsáhnout celou šíři románové předlohy Milana Kundery, v
základních styčných bodech zůstává věrný textu. Rezignovaný Ludvík Jahn
(životní role Josefa Somra) je bývalým perzekuovaným komunistou, který je
typově přesným intelektuálem, který včas prozřel a rozpoznal zlo komunismu.
Právě atribut zakomplexované minulosti byl poznávacím znakem velké části lidí v
období šedesátých let. Na Jaromila Jireše navázal Karel Kachyňa filmem Ucho (1970) podle scénáře Jana Procházky
(jeho smrt měla na svědomí StB). Tím se dostávám k tvůrcům, kteří generačně
nepatřili mezi Československou novou vlnu, ale jejich filmy měly pro šedesátá
léta velkou důležitost. Právě Ucho Karla Kachyňi ukazovalo totalitní moc
v její nejhorší podobě, a proto se stalo "totálně" trezorovým filmem.
Právě tady je vidět jak komunismus nemohl přežít, protože je postaven na
udávání a psychickém teroru. I generační souputník Karla Kachyňi, Vojtěch Jasný
natočil film o nelidském teroru v padesátých letech. Všichni dobří rodáci
(1968) jsou filmem o bezcharakternosti vesnických lidí, která je na malém
prostoru mnohem zřetelnější než ve velkoměstě a zároveň o odvaze postavit se
proti křivdě páchané na nevinných lidech. To je ostatně i velké téma pro
dnešek, kterým se v poslední době bohužel zabýval pouze Petr Václav v Marianovi
a Zdeněk Tyc ve Smradech.
Ladislav Helge vytvořil v roce 1967 film Stud,
který už svým názvem přesně vystihuje pocit lidí žijících v padesátých a
šedesátých letech v totalitní společnosti. Zároveň dochází ke konfrontaci mezi
lidmi z vesnice a vysoce postaveným funkcionářem, který musí řešit vnitřní
rozpor. Je to opět film o slušnosti jedince a společnosti a vzhledem k tomu i o nadčasovém tématu. Helgeho film První den mého syna (1964) můžeme považovat, naprosto oprávněně, za jakýsi prolog k filmům tuzemské nové vlny. Nezvykle umělecky silnou a jedinečnou trilogii filmů vytvořil v 60. letech Karel Kachyňa. V té době již čtyřicetiletý tvůrce vytvořil v roce 1965 snímek Ať žije republika, následoval Kočár do Vídně (1966) a vrcholné dílo Noc nevěsty (1967). Epilogem Kachyňova tvůrčího rozmachu bylo Ucho z roku 1969.
Je povinností si připomenout ještě čtyři tvůrce, kteří se vryli nesmazatelně do filmové vlny šedesátých let. Zbyněk Brynych natočil po
Transportu z ráje (1962) podle své předlohy (Bez krásy, bez límce) film …
a pátý jezdec je Strach (1964),
ve kterém je pozoruhodný herecký výkon Miroslava Macháčka v roli lékaře Brauna.
Strach je dalším klíčovým tématem totalitní doby. Lidé se báli jeden druhého a
neustále žili v ohrožení, dělící se na nepřítele z venku (strana a policie) a
nepřítele uvnitř (přátelé a vlastní svědomí). Téma strachu je silně přítomno i ve
filmu Obchod na korze od autorské dvojice Ján Kadár a Elmar Klos, který
natočili podle novely Ladislava Grosmana. Herectví Józefa Krónera v roli malého
človíčka Tóna Brtka je stejně pozoruhodné jako v případě Miroslava Macháčka.
Brtko po celý film musí řešit vnitřní dilema mezi přikyvováním zlu a odpíráním
dobra. Je naprosto jasné, že celá situace musí mít katarzi ve spáchání
sebevraždy jako očistného činu před sebou samým. V závěru nelze opomenout
Františka Vláčila, který se svým filmem Marketa Lazarová stal
nesmrtelným tvůrcem. Toto dílo je doslova povzneseno (netroufám si tvrdit, zda
právem) nad vše ostatní co v historii tuzemského filmu vzniklo.
Nejcennější na něm je jeho zobrazení krutosti světa v prolínání času a děje. U Markety
Lazarové jsou všechny filmové složky (obraz, zvuk, hudba, herectví)
rovnocenné a dovedené k dokonalosti. Při jeho sledování máme potřebu vnímání
života i budoucnosti a postupně zjišťujeme, že problémy mají jedno (kruté)
řešení a není další alternativy.
Co nám tedy přinesla tzv.nová
filmová vlna, potažmo ostatní filmy šedesátých let ve spojení se společenským a
politickým klimatem doby? Zřejmě největším paradoxem šedesátých let se stalo
finanční podporování filmu, divadla a literatury ze strany totalitní moci,
které ostatně trvalo po celou dobu komunistické vlády v Československu. Tím aparát
komunistické strany umožnil a nevědomky se zasloužil o respektovaný pohled na
české umění v zahraničí. Pokud se vrátíme do oblasti filmu, je více než
zřetelné, že bez literárních inspiračních zdrojů, by určitá díla nevznikla. Zde
je zcela na místě podotknout, že spisovatelé se v zahraničí stali daleko
respektovanější než režiséři. Připomeňme jen světovou proslulost Milana
Kundery, Bohumila Hrabala, Václava Havla, Josefa Škvoreckého, Ivana Klímy,
Arnošta Lustiga. Všichni se nějakým způsobem podíleli na filmovém zázraku nové
vlny, který trval osm let a poté ho totalitní moc zničila. Respektovaní spisovatelé odešli po roce 1968
do exilu nebo se stáhli do disentu, což je rozporná situace oproti filmu. Ti
režiséři, kteří neodešli do exilu (byla jich většina), nemohli v prvních
normalizačních letech tvořit vůbec, ale postupně jim byla dávána možnost se k
režírování vrátit. Věra Chytilová, Jiří Menzel, Jaromil Jireš, Juraj Jakubisko,
Evald Schorm, Karel Kachyňa i František Vláčil během dvaceti normalizačních let
tvořili určité hodnoty. V tom spatřuji velké vítězství, že alespoň určitá část
talentovaných lidí mohla držet českou kinematografii nad hladinou.
Českoslovenští filmoví tvůrci šedesátých let se
zařadili po bok francouzské nové vlny, italských neorealistů, Ingmara Bergmana,
Andrzeje Wajdy, Akiry Kurosawi nebo Andreje Tarkovského. Ze všech těchto zdrojů
česká nová vlna určitě čerpala, ale dokázala si udržet svou tvář. Proč nás
ještě i po více než padesáti letech tolik fascinuje? Nedělejme si iluze, že je
tomu tak u většiny českého národa. Právě ta většina, někdy ani netuší, kdo to
byl Pavel Juráček nebo Evald Schorm a spatřuje vrchol kinematografie v normalizačních
komediích typu Já to tedy beru, šéfe
nebo zábavných televizních pořadech jako bylo Televarieté. Československá nová vlna se stala menšinovou
záležitostí pro vyhraněné filmové publikum, které ještě věří (možná naivně), že
kultura není zábavní průmysl. Jsem přesvědčen, že filmy a tvůrci šedesátých let
přežijí (to už se částečně stalo zanesením jejich jmen do publikací, vydáváním
monografií a natáčením dokumentů o filmovém „zázraku“ 60. let), díky schopnosti
komunikace s lidmi (filmovými diváky), kterou až na výjimky (Lea, Cesta
pustým lesem, Paralelní světy, Neha, Všetko čo mám rád, Záhrada, Návrat idiota, Karamazovi, Štěstí, Lesní chodci, Jako nikdy, Osmdesát dopisů, Cesta ven) u současných českých filmů postrádám.
Komentáře