MILOSLAV PETRUSEK / Stalinova verze marxismu jako jeho „ortodoxní“ model
Část první
Co je ortodoxní marxismus?
Gilbert Keith Chesterton ve
svých proslulých Hereticích z roku 1905 ukázal „neobyčej-ný
způsob, jakým se dnes užívá slova ‚ortodoxní‘. (…) Slovo ‚hereze‘ nejen že už
nezname-ná nemít pravdu, nýbrž znamená prakticky pronikavost mysli a odvahu.
Slovo ‚ortodoxie‘ nejen že už neznamená mít pravdu, nýbrž znamená prakticky být
na omylu“ [Chesterton 1948: 11]. Chesterton nikoliv náhodou
předvídal – v slavné epoše fin de siècle –, že se nejen
obrátí znaménka „pravda“ a „lež“, ale že samo označení něčeho za pravdu nebo
lež se promění ve spor podobný hledání předmětu pod zhasnutou plynovou lampou.
Ovšem text Chestertonův jako by odkazoval rovněž na obecnější fenomén té doby –
na nekonečné a nekončící půtky mezi stranami, frakcemi, konfesemi, odnožemi
církví atd. V této době se také sociální demokracie (jako předchůdkyně, nezřídka
nedobrovolná, komunistických stran) na Západě i na Východě doslova topila ve
vnitrostranických zápasech, v nichž se na jedné straně konsolidovalo křídlo
„revizionistické“ verze marxismu, reprezentované Eduardem Bernsteinem a na
druhé straně v pololegalitě vystupovalo na světlo „východní“ křídlo (jakkoliv
složené ze straníků žijících většinou v evropských zemích mimo carské
impérium), které mělo dát sociální demokracii nejen jiný vývojový směr, ale i
výrazně jinou ideologickou bázi.
V této
době se v rámci marxismu sice ještě otázka „co je ortodoxní marxismus“
nekla-de, bude však velice brzy otevřena trojím, velmi odlišným způsobem: 1)
György/Georg Lukács si položí právě tuto otázku ve své klasické knize Dějiny
a třídní vědomí a spojí ji s problémem dialektiky a vztahem k
Hegelovi, 2) neveřejně, ale o to zásadněji se zeptá po povaze ortodoxie v
marxismu Mussolinim vězněný Antonio Gramsci v souvislos-ti s razantní kritikou
knihy Nikolaje Bucharina Teorie historického materialismu (1921),
a konečně 3) Stalin bude ortodoxii, aniž se o ní slovem zmíní, pokládat za
nezpochyb-nitelnou danost tváří v tvář své kanonizaci marxismu (1938), ta sama
totiž bude orto-doxií.
Lukács
konstatuje, že ortodoxii v marxismu nelze založit na tom, že
se rozliší teze zakladatelů marxismu, které nepochybně a nezpochybnitelně
platí, a proti nim se postaví teze, jež dějinný vývoj vyvrátil, případně že se
oddělí korpus „kritizovatelného vědění“ od nezpochybnitelné části, protože
takový přístup by právem vyvolal politováníhodný úsměv nad scholastikou, kterou
marxisté provozují. Podle Lukácse spočívá jádro „ortodo-xie marxismu výhradně v
otázkách metody, již lze rozvíjet pouze ve směru, který naznačili
její objevitelé, neboť „všechny pokusy ji překonat nebo vylepšit vedly a musely
vést pou-ze k simplifikaci, trivialitě a eklekticismu“ [Lukács 1988: 68,
kurziva v orig.; původní text pochází z roku 1922]. Jakkoliv je
Lukács pokládán za jednoho ze zakladatelů „západního marxismu“, již
tato raná teze naznačuje jeho budoucí směřování, totiž trvalé peripetie mezi
ortodoxií (například v otázce socialistického realismu) a revizionismem
(například v otáz-ce nezbytnosti znovu „implantovat“ do marxismu Hegela).
Gramsci
byl ještě důraznější a jednoznačnější: „Ortodoxnost se nesmí vidět v tom či
onom stoupenci ‚filosofie praxe‘, 1 ale v základním
pojetí, že filosofie praxe ‚stačí sama o sobě‘, že nejen obsahuje všechny
základní prvky, aby bylo možno vytvořit ucelený a úplný světový názor, úplnou
filosofii a teorii přírodních věd, ale že je vedle toho s to oživit celou
praktickou organizaci společnosti, to jest, že je s to stát se úplnou a
ucelenou civilizací“ [Gramsci 1966: 193]. Taková formulace je věcně
nejblíže Stalinově představě o tom, že „marxisticko-leninský vědecký světový
názor“ může a musí proniknout všechny vědní obory a že společnost musí být
budována na „vědeckých základech marxisticko-leninské ideologie“. Přílišná
idealizace Gramsciho, s níž se dnes můžeme setkat zejména v tzv. kul-turálních
studiích, tedy rozhodně není na místě – aspoň ne v tomto kontextu.
Když v roce
1931 vedl Emil Ludwig rozhovor se Stalinem, položil mu tuto otázku: „Zdá se mi,
že značná část obyvatelstva Sovětského svazu pociťuje strach, bázeň před
sovětskou mocí a že na tomto pocitu strachu spočívá pevnost sovětské moci. Rád
bych věděl, jaký duševní stav vyvolává u Vás osobně vědomí, že v zájmu upevnění
moci je třeba vzbuzovat strach.“ Na takto položený dotaz Stalin sice odpověděl,
že přece není možné „po celých čtrnáct let udržovat moc a mít podporu
milionových mas jen díky metodě zastrašování, spouštění hrůzy“… v tom byli
přece mistry carští policajti a úředníci. Ludwig replikoval – „ale vždyť
Romanovci se udrželi tři sta let“, což Stalin komentoval výčtem povstání a
rol-nických vzpour za těchto tři sta let, počínaje Stěpanem Razinem, přes
Pugačova a konče únorovou revolucí 1917… [Stalin 1953: 113–114].
Vyšinskij v
procesu s Bucharinem vystoupil poprvé důrazně s právní tezí, že „přizná-ní
obžalovaného je nejvyšší důkaz viny“ a že „polovina doznání je více než celý
důkazní materiál“. Bucharin – to bylo na věci ostatně zvláštní – své zatčení se
vším, co k tomu tehdy patřilo, očekával. Ještě v roce 1936, když jel na
konferenci do Paříže, sdělil L. O. Danovi: „Stalin je drobný, zlý člověk,
vlastně ne člověk, spíše ďábel. … Ale vy nerozumíte tomu, proč se mu důvěřuje.
Nedůvěřuje se jemu jako člověku, ale jako bytosti, jíž důvěřuje strana; prostě
došlo k tomu, že se stal symbolem strany a my mu lezem poslušně do zadku,
ačkoliv jistojistě víme, že nás všechny sežere. A on to ví taky, jenom si
vybírá nejvhodnější chvíli“ [Bucharin, cit. podle Osmysliť… 1989: 610].
S tímto vědomím se Bucharin vrátil a podstou-pil známý hanebný proces,
alegoricky popsaný v Koestlerově románu Tma o polednách. Ale
Bucharin byl jeden z mála, kdo Vyšinskému unikal sofistikovanými odpověďmi. Na
otázku, zda se cítí vinen, například odpověděl: „Cítím se vinen za všechno, z čeho
jsem obviněn jako člen kontrarevoluční skupiny, bez ohledu na to, zda jsem o
tom věděl nebo nevěděl, zda jsem se toho účastnil nebo neúčastnil“ [cit.
podle Cohen: 446]. Byl to výsměch, když první polovina přiznání popírala
druhou, ale Bucharin tuto taktiku držel po celou dobu procesu s plným vědomím,
že „Kobovi“ neujde. Když přinesli na nosítkách téměř umučeného svědka, Bucharin
konstatoval: „Ten člověk se velmi změnil, snad to ani není týž Karelin.“ Proti
Vyšinskému si jediný, jak konstatoval americký dopisovatel,
zachoval „čest, hrdost, ba drzost“. On byl jediný, kdo poprvé řekl, že
„princip přiznání je středověký právní princip“.
Psát o honbě na umělce
nebylo dost dobře možné a panegyrické ódy na velkého vůdce se jaksi stylově do
textu nehodily. Zůstává konstatování, že Dějiny VKS(b) jsou v
tomto směru čirým příkladem „důkazu mlčením“: stav sovětské kultury a její
vývoj pod vedením strany nutno vysoudit z mlčení o něm. Ostatně historici
tento metodologický princip znají velice dobře.
Na počátku 21.
století se nelze spokojit s hodnoceními z let dvacátých století minulé-ho. Již
proto odkážeme na poněkud extravagantního, ale výjimečného filosofa, který měl
odvahu „rehabilitovat Lenina“ svým paradoxem – Lenin nám může být inspirací,
protože je mrtev. Slavoj Žižek píše: „Lenin je (nicméně) stále živý… v tom
smyslu, že ztělesňu-je… ‚věčnou ideu‘ univerzální emancipace, neuhasitelnou
žízeň po spravedlnosti, kterou nedokáže zničit žádná porážka ani katastrofa. …
Naším úkolem tedy zůstává zopakovat leninský impuls, tj. vdechnout nový život
této naději… Zopakování původního leninského impulsu neznamená tedy
žádný návrat k Leninovi – zopakovat leninský impuls znamená přiznat si, že ‚Lenin je mrtvý‘…
Proslulá alternativa Rosy Luxemburg ‚socialismus nebo barbarství‘
skončila ironickým ztotožněním těchto protikladných termínů: barbarstvím byl takzvaný
‚reálný socialismus‘“ [Žižek 2008:
164–165, kurziva v orig.]. Tato Žižekova úvaha není
ani v souvislostech našemu tématu vůbec mimo kontext: ve stalinských Dějinách je
Lenin definitivně mrtev a je redukován na snůšku citátů. Jeho „emancipační
impuls“ – mysleme si o něm cokoliv – byl ignorován v teorii i praxi.
Kanonické knihy totalitních ideologií 20. století
Každé
významné myšlenkové a sociální hnutí má svou „kanonickou knihu“ – lhostejno zda
čtenou, nebo jen formálně uctívanou. Klasický anarchismus tak ctil knihy
Bakuninovy a Kropotkinovy, liberalismus se odvozuje od slavného Bohatství
národů Adama Smithe (a Tocquevilla či Milla), konzervatismus navazuje
na Edmunda Burka či Thomase Carlyla a vrcholí slavnou Hayekovou Cestou
do otroctví (rozdíly mezi liberalismem a konzerva-tismem jsou někdy na
hranici jemné intelektuální nuance). Jakkoliv významné tyto spisy byly (a
dodnes se čtou), 20. století žilo také (a část světa žel především) ve znamení
dvou totalitních režimů s jejich „kanonickými knihami“, jež nelze úplně
přehlížet, konec konců již proto, že sice nevelká, ale stále vlivná skupina
lidí se k jejich odkazu (přesněji – k „leit-motivům“ těchto textů) stále hlásí.
nacionální
socialismus měl hned tři kanonické knihy – první byl Program NSDAP (schválený
24. února 1920), na němž se Hitler podílel jen marginálně několi-ka doplňky a
který v 25 bodech shrnoval konkrétní budoucí akce strany. Podstatnější je to,
že již v tomto programu se dominantním motivem stává dvojjediná idea –
odmítnutí statu quo spolu s přisouzením viny za daný stav věcí
Židům, ergo neskrývaný rasismus a antisemitismus.
Druhý
text již pocházel z pera samotného Hitlera – proslulý Mein Kampf napsal
po nezdařeném puči ve 20. letech minulého století, první díl (406 stran) vyšel
v roce 1925 a jeho dominantou jsou životopisná data, vzpomínky a rekapitulace
duchovního vývoje a formování „světového názoru“, druhý, „programový“ díl vyšel
v roce 1927.
Tím, kdo
dal v předhitlerovském Německu antisemitismu a rasismu „teoretický tvar“, ovšem
nebyl Hitler, nýbrž jeho věrný korteš Alfred Rosenberg, jehož Mýtus XX.
stole-tí, vydaný v roce 1930 v nákladu tři tisíce výtisků, byl sice hned
rozebrán, avšak za čas si získal zcela neoprávněně pověst „knihy,
kterou každý cituje, ale nikdo nečte“ (jak se vyjádřil například vůdce
Hitlerjugend Baldur von Schirach na Norimberském procesu). Rosenbergova kniha
obsahuje celou řadu teoretických konotací (na rozdíl od přímočarého Hitlera),
Hartmannem počínaje přes Ferdinanda Tönniese až třebas k Ernestu Renanovi a
Houstonu Stewartu Chamberlainovi.
Ačkoliv
nacismus měl řadu tichých i hlasitých intelektuálních mluvčích (například dnes
znovu vydávaného „právního filosofa“ Carla Schmitta), skutečně kanonické knihy
byly nakonec přece jenom dvě a pouze dvě (pomineme-li efemérní Program
NSDAP). Kupříkladu Goebbels, jehož intelektuální potenci nelze zpochybnit,
nevydal žádnou knihu a jeho Deníky nejsou ničím více než
osobním svědectvím o soužití s Hitlerem.
Ještě
jednu „kanonickou knihu“ 20. století, z níž Hitler (a nejen on) čerpal, však
nelze pominout, totiž tzv. Protokoly sionských mudrců, vlastní
bibli antisemitismu. Tradiční spo-ry o původ protokolů (zda jde o plagiát, či
dokonce plagiát plagiátů, jehož základem jsou dialogy v pekle mezi Machiavellim
a Montesqieuem, napsané jistým Mauricem Jolym snad někdy v polovině 19.
století, ovšem na základě dávných znalostí „obecného programu ovládnutí světa
židovstvem“) sem nepatří.2 Protokoly zůstávají
neustále dráždivě přitaž-livé tím, že obsahují „proroctví“, jež se údajně
naplňují, ačkoliv jde větší měrou o jakási „univerzália“, která je třeba číst
určitou optikou: konec svobody, degradace vzdělání, růst chudoby a
aktivizace mas, podpora komunismu, rozšiřování ateismu a boj proti křesťanství
(„nezapomeňme, jaký užitek nám přineslo učení Darwinovo, Marxovo a
Nietszcheovo“), lež jako základní zbraň propagandy, programová deformace dějin,
neustálé mravní roz-kládání mládeže, rozšiřování pornografie a špatné literatury
atd. Zvlášť aktuálně by moh-la působit teze, že „je nutno odvrátit neklidný lid
od politických otázek, rozptýlíme jej zábavou, hrami, divadly a středisky
lidové kultury. V tisku začneme vypisovat ceny pro umělecké a sportovní soutěže
všech druhů; nový zájem dokonale odvrátí myšlení lidí od problémových otázek.
Až ztratí schopnost samostatně myslet, budeme mu dávat látku k přemýšlení, ale
tak, aby o její spojitosti s námi neměl tušení“ [cit. podle Helebrandt 1991: 44].
Tento exkurs byl svým způsobem nutný: ilustruje nikoliv logiku sionismu, ale každého
totalitarismu, a již proto má smysl ony neblahé Protokoly přece
jen znát. Nota bene i ony spoluutvářely duchovní
klima Ruska, v němž se formovala „východní verze marxismu“, původně ovšem
nikoliv antisemitská.
„Fenomén“ Dějiny VKS(b)
Spis Dějiny
Všesvazové komunistické strany (bolševiků)VKS(b) tedy patří do těchto
dvou kontextů: 1) vnitromarxistického sporu o „ortodoxii“, který Stalin vyřešil
tím, že vydal „kanonickou knihu“, a 2) mýtotvorného, který ukazuje, jak se
totalitní režimy pre-zentují svými „kanonickými knihami“.
Fenomén Dějin
VKS(b) je nadto sycen řadou jen zčásti doložených údajů,3 z
retro-spektivního pohledu zakrývá události kdysi podstatné a později
mytologizované, co však zůstává z hlediska „živé sociologie“ podstatnější, je
skutečnost, že nás nutí konfronto-vat mytologii s lidskými životy, dnes poměrně
podrobně, i když ne zcela jednoznačně popsanými. Celá řada osobností sovětských
dějin let 1898–1938 je nejednoznačná, jejich historické posouzení ambivalentní
a morální hodnocení velmi složité. Z tohoto hlediska poskytuje „stalinský
kanonický spis“ řadu podnětů nejen pro historiky, ale také pro bio-grafickou
sociologii. V Rusku takové pokusy byly učiněny se střídavými úspěchy, protože
do biografií příliš silně intervenuje řada politických faktorů – tentokrát
nevnucovaných zvenčí, nýbrž interiorizovaných samotnými autory.
V případě Dějin
VKS(b) jde nadto o historicky a sociologicky pozoruhodný jev, kdy se
vytvořila jakási literární metahistorie, jejíž reálné podloží téměř
všichni současníci sice znali, nicméně chovali se tak, jako by institucionální
verbální „kanonický“ výklad byl více než „realita“ sama: s jistou mírou ironie
můžeme říci, že simulakrový svět se zrodil dříve, než se v sovětském Rusku
rozsvítila první televizní obrazovka. Chce-li někdo interpretovat tento fenomén
jako zdařilý pokus o makrosociální konstrukci („falšovaných“ či deformo-vaných)
dějin, pak i to je možné. Nelze tvrdit, že by příběh této svým způsobem
výjimeč-né události (nemá v dané podobě a rozsahu analogii v evropských
kulturních dějinách) nebylo možné rekonstruovat jinak, než to činíme v této
studii. Položili jsme důraz spíše na „ideové spory“ (včetně osobních zápasů o
charismatické či reálné vůdcovství) než na „zločiny“, o nichž bylo napsáno
dosti – i když nikdy dost na to, aby byly varováním před neblahou repeticí.
Do
Stalinovy smrti vyšla zmíněná kniha v 67 jazycích ve více než 300 vydáních v
celko-vém nákladu 42 816 000 výtisků. To samo o sobě už představuje
bezprecedentní fenomén manipulativního vlivu v celém 20. století.4 A
patrně nejpodstatnější paradox této knihy spočívá v tom, že přes všechny zčásti
již ve své době a později zcela evidentně viditelné nepravdy a výslovné lži
byla v době 2. světové války tajně kolportována, za což existoval jediný trest
– smrt, tentokráte ovšem z rukou nacistů.
„Leninská“ revize klasického marxismu a první
kanonická kniha
Vzhledem
k zásadní personální proměně ve vedení bolševické strany po Leninově smr-ti se
kanonické knihy bolševismu proměňovaly, jinými slovy Dějiny VKS(b) malou
řádku kanonických spisů uzavírají, nikoliv otevírají.
Patří
mezi ně především svazek, jehož prostřednictvím Lenin provedl (poté co Engels
rezignoval na „barikádovou revoluci“ na počátku 90. let 19. století) největší
revizi marxis-mu v jeho dějinách, totiž o spis Co dělat? Ačkoliv
je text dnes již mimo historický kontext téměř nesrozumitelný, centrální
Leninova idea zůstává srozumitelná dodnes. Lenin rozvíjí klasickou ideu o
živelnosti lidových mas, které musejí být vedeny ke skutečnému třídnímu
uvědomění (u Marxe měla tato idea ještě hegeliánskou formu úvah o třídách an
sich a für sich), dovádí ji však do
radikálního konce – „ dejte nám organizaci revolucionářů a pohne-me Ruskem“ [Lenin
1975: 302]. Leninova kniha, jakkoliv psaná v polemice s dobovými oponenty
(a proto dnes nezáživná a nečtivá), vedla, jak správně postřehl Robert Service,
k tomu, že „rozsah polemiky, kterou vyvolal, (jej samotného) zaskočil;
skutečnost, že celá kontroverze vedla ke vzniku komunistické strany a k říjnové
revoluci, znamená, že se jeho brožurka řadí ke stěžejním politickým
dílům 20. století“ [Service 2002: 131–132; zvýraznil autor
článku]. Za možná ještě podstatnější okolnost lze považovat to, že právě
tento text utvrdil ve Stalinovi jeho absolutní vazbu na Lenina
(pozdější rozmíšky, zejména z 20. let, na věci nic podstatného nemění):
Leninova teze, že „dříve než se sjednotíme a abychom se sjednotili, musíme se
napřed rozhodně a přesně názorově rozdělit“, se stane Stalinovou direktivou na
celý život. Snad jen s tou odlišností, že bude většinou rozdělovat, aby již
„nesjednocoval“.
Robert C.
Tucker v souvislosti se Stalinovou četbou Leninovy knihy Co dělat konstatu-je,
že Leninova brožura na Stalina učinila podobný dojem jako jeho mladistvé
setkání se sešitovým románkem Otcovrah, podle jehož hlavního
hrdiny si Stalin vzal revoluční pseu-donym Koba. Podobnou – a nikoliv
nepodstatnou – literární aluzi ovšem nabízí samot-ný název Leninovy brožury. Je
známo, že Lenin byl fascinován četbou románu Nikolaje Černyševského Co
dělat, který byl vůbec první ruskou sociální utopií s hlavním hrdinou
v podobě revolucionáře Rachmetova, jenž sám sebe podrobuje osobním omezením až
na hranici askeze, aby byl dokonale připraven, „až přijde čas“. Kromě toho
najdeme v Čer-nyševského románu sympatický „feministický“ moment (Věra Pavlovna,
která se osob-ně i sociálně osvobozuje z tradičních vazeb rodinných,
manželských a ekonomických), ale vcelku, jak se i dnes shodují literární
historici, bylo dílo z literárního hlediska již ve své době přijímáno s
rozpaky. Nicméně bylo provázeno nečekaným úspěchem společen-ským: mladá
inteligence knihu četla a nacházela se v ní, román se stal „biblí několika
generací“, a jak říká Furet, Lenin „Černyševskému vděčí za více než Marxovi“ [Furet
2000: 97 ]. Lenin četl ovšem výběrově – Černyševského
Rachmetov je tak pro Lenina tímtéž co Koba (z Otcovraha)
pro Stalina – totiž profesionálním revolucionářem. Ústřední
Leni-novou ideou, jež natrvalo rozdělila směřování západní a východní levice,
byla koncepce „revoluční strany“, „avantgardy proletariátu“, která a) do
proletariátu „vnáší třídní vědomí“ a b) je složena z profesionálních
revolucionářů, nikoliv tedy z „katedrových socialistů“, kteří jsou – v Leninově
terminologii – podobně jako celá inteligence jen snůškou „užiteč-ných idiotů“.
Ale
Černyševského utopický ideál, jenž Lenina prapůvodně inspiroval, byl poněkud
jiný, a to naivně sladkobolný – „budoucnost je světlá a krásná. Milujte
budoucnost, směřuj-te k ní, pracujte pro ni, přenášejte z ní do přítomnosti,
kolik jen můžete. Natolik bude váš život světlý a dobrý, nakolik dokážete z
budoucnosti přinést světlo a dobro do přítomnosti“ [cit. podle Parolek,
Honzík 1977: 224]. Leninova vize budoucnosti i přítomnosti rozhodně ale
nebyla časem „světla a dobra“.5
Leninův „odumírající stát“ a spor o nástupnictví
Lenin
svou ideu revoluční strany jako organizovaného předvoje proletariátu sice
podrobněji rozvinul ve spise z roku 1904 Krok vpřed, dva kroky vzad (a
v Dějinách VKS(b) je to podrobně a se „stalinskou přesností“
popsáno), brožura Co dělat? nicméně až do roku 1917
představovala hlavní programovou knihou bolševismu; řada jiných Leninových
textů byla přitom předmětem diskusí a svárů.6 V podstatě bez
ohlasu zůstal (dnes znovu objevovaný) jeho Imperialismus jako nejvyšší
stadium kapitalismu, tedy spis, v němž opřen o předchozí texty
Hilferdingovy, Luxemburgové či Kautského dokazuje, že imperialismus nemůže
dosáhnout vnitřní shody mezi mocnostmi, které se nakonec dostanou do
vzájem-ného konfliktu. Rozhodně nejvýznamnějším textem (až do Leninovy smrti v
roce 1924) z hlediska marxistické teorie tak zůstává spis „kolosální
neupřímnosti“ [Service 2002: 265], totiž Stát a revoluce.
Ten lze
považovat za zajímavý hned ze dvou důvodů: 1) je příkladem toho, jak lze
sou-stavou citátů ukázat něco, co nikdy a nikde soustavně ani Marx, ani Engels
nevyložili, totiž blízkou budoucnost socialismu, jež bude
probíhat ve třech etapách – diktatura proletariátu, první fáze
„neúplného socialismu“, druhá fáze „úplného socialismu“ („v němž celá
společ-nost bude jediná kancelář a jediná továrna, kde je rovnost v práci i
rovnost v platech“ a kde se „nezbytnost dodržovat základní pravidla každého
lidského soužití stane zvykem“ [Lenin 1976: 381]); 2) je
modelovým příkladem toho, jak bude psát Stalin – z umně vybraných (a
stejně umně eliminovaných) citátů bude skládat poměrně přesvědčivé šarády o
tom, jak „se žije lépe a radostněji“ (a to v době „velkého teroru“!) – vše
důsledně podloženo autori-tou Leninovou (výjimečně Marxovou a Engelsovou).
smrt
samozřejmě znamenala počátek zápasu o nástupnictví, který zde nehod-láme v
detailech popisovat, jakkoliv jde o „reálné dějiny VKS(b)“. Omezíme se pouze na
dvě skutečnosti. Tou první je „vymezení leninismu“ jako teoretického ohniska
sváru, jež se stalo počátkem legitimizace Stalinova nástupnictví. A tu druhou
představuje proslulá Leninova závěť, v níž těsně před smrtí podal
charakteristiky svých možných nástupců, tedy onen dokument, jehož existence se
od poloviny 20. let tajila, ačkoliv byla závěť zveřejněna, a dokonce ve 30.
letech Stalinem komentována.
V zápase
o nástupnictví sehráli jistou roli také Grigorij Zinověv (s ním údajně pobýval
Lenin v Razlivu, když psal Stát a revoluci), dále Bucharin, zejména
však Lev Davidovič Trockij a Stalin. Bucharin nebyl bez vyhlídek zejména proto,
že Lenin si vysoce cenil jeho teoretické erudice („patří k nejplatnějším a
nejvýznamnějším teoretikům strany, ale je také právem pokládán za miláčka celé
strany“, ačkoliv „má v sobě cosi scholastického (nikdy nestudoval a nikdy
myslím plně nepochopil dialektiku)“ [Lenin 1981: 677]), nakonec i on
ovšem v zápase s „ocelovým“ Stalinem7 podlehl.
Hlavní
Stalinův oponent, totiž Trockij, se utkal se Stalinem bezprostředně po Leninově
smrti v diskusi na téma „co je leninismus?“. Stalin tehdy poprvé významněji
zasáhl do bolševického teoretického života dvěma přednáškami – O
základech leninismu (předne-seno na Sverdlovově univerzitě v dubnu
1924) a K otázkám leninismu (publikováno 1926) [srov.
Stalin 1950: 9–82 a 111–159]. Oba texty se vyznačují osobitou stalinskou
dikcí, o níž někteří historikové a biografové říkají, že se jí Stalin naučil
během svého krátkého poby-tu v semináři. Jde o sugestivní kladení otázek a
následujících jednoduchých odpovědí, o princip „repetice“, opakování téže teze
jinými slovy, a konečně o proslulé „stalinské“ členění každého většího
tematického bloku na většinou číslované části (oddíly, „subkapito-ly“). Tím se
text stává přehledným, snadno čtenářsky i posluchačsky uchopitelným a tedy
vpravdě sugestivním. Ačkoliv Stalin pravděpodobně neměl (rozhodně původně)
osobní charisma (na rozdíl od Trockého či Karla Radeka8), tento
jazykový styl k jeho utváření – kromě řady dalších činitelů – nepochybně
přispěl.
Bezprostředně
po Leninově smrti píše Bucharin text Lenin jako marxista, v němž
konstatuje, že „jakmile uspořádáme Leninovy spisy, povstane před námi Lenin v
celé své gigantické velikosti…, doposud však na svého systematika čeká“ [Bucharin
1988: 50, česky 1928]. Ostatně není bez
zajímavosti, že v této přednášce najdeme některé formulace, které se
později objeví u Stalina téměř doslovně. Co Bucharin formuloval jako program –
sys-tematizovat leninismus, Stalin prostě bez skrupulí učinil, byť se tak
stalo, jak konstato-vali někteří neuctiví současníci, „jazykem toporným“. Leč –
dodejme – srozumitelným a jasným.
Ještě
jednu okolnost třeba v této souvislosti zmínit. Již v lednu 1924 vyšel spisek
Lva Trockého Nový kurs [česky 1924], který si nedělal
ambice stát se „systémem leninismu“ – měl být spíše upozorněním pro politickou
praxi, že „jistý druh ideologického ztuhnutí“ vede k tomu, že strana se dostává
do nadvlády svého aparátu (nezapomeňme, že Stalin byl na Leninův návrh
jmenován v roce 1922 generálním tajemníkem – pro personální otázky, což byla
funkce jen zdánlivě okrajová). To bylo ze strany Trockého sice velmi
předvídavé, ale nakonec málo platné: Stalin svým aparátem stranu ovládl již v
polovině 20. let. Ačkoliv sám Stalin nebyl vybaven tak sofistikovaným
intelektem jako Trockij, měl (coby Leninův žák, Trockij byl spíše „partnerem“ a
„souputníkem“) mimořádnou schop-nost ironie a sarkasmu. Když totiž Trockij
metaforicky vymezil leninismus jako „systém revoluční činnosti, který
předpokládá revoluční cit, totéž co svalové pocity při tělesné práci“, Stalin
ironicky replikoval – „leninismus jakožto svalové pocity při tělesné práci.
Není-liž pravda, je to i nové, i originální, i hlubokomyslné. Pochopili jste
však z toho něco? Všechno je velmi malebné, hudební, a chcete-li, dokonce
velkolepé. Chybí tomu maličkost: prostá a lidská definice leninismu“ [cit.
podle Tucker 2003: 252]. Zesměšnění se neod-pouští, nemluvě o tom, že
Stalin si tím upevnil pozici – již tehdy – oficiálního ideologa strany.
Druhý
zápas by sveden o již zmíněnou Leninovu závěť, ve skutečnosti dopis, který
Lenin těsně před smrtí poslal sjezdu strany a v němž charakterizoval všechny
své poten-ciální nástupce – Trockého, Kameněva, Bucharina, Zinověva a
samozřejmě Stalina. Po osobním konfliktu, který měl Lenin se Stalinem (5.
března 1923 s ním písemně přerušil „osobní i soudružské styky“), Lenin ke
Stalinově charakteristice dopsal, že je „hrubý“, což by mohlo ve funkci
generálního tajemníka být ke škodě věci. Trockého, Zinověva i Bucharina
kritizoval podrobněji s uvedením jejich politických a ideologických omylů a
chyb. Tento zápas o moc pak definitivně vyvrcholil až deset let po Říjnu,
konkrétně na zasedání, na němž v roce 1927 vystupoval i Trockij, stále ještě
jako uznávaný „vůdce stra-ny“, a Stalin jako osobnost významná, leč přece jen
spíše druhého řádu. Na tomto jednání Trockij s odkazem na Leninovu závěť sdělil
následující: „Hrubost a nespolehlivost, o nichž Lenin psal, již nejsou pouhými
rysy osobnosti. Staly se základní charakteristikou našeho současného vedení s
jeho vírou ve všemohoucnost násilných metod – dokonce ve vztahu k vlastní
straně“ [cit. dle Bullock 2005: 207]. Trockij, který sám zajisté nebyl
bez viny,9 již nejen předvídal, ale přímo konstatoval stav
věcí, jakkoliv vinu přenášel až příliš přímočaře na Stalina. Stalin byl
dostatečně inteligentní i rafinovaný, aby dokázal obrátit Trockého (a Leninovu)
kritiku – neuvěřitelně – ve svůj prospěch: „Ano, soudruzi, jsem hrubý – k těm,
kteří hrubě a neloajálně naši stranu ničí a usilují o její rozkol. To jsem
nikdy neza-stíral a nezastírám ani teď… ani jediná zmínka se nedotýká v Závěti Stalinových10 chyb.
Je zde zmíněna pouze jeho hrubost. Nedostatek zdvořilosti není nedostatkem
Stalinova politického názoru nebo politické pozice, a ani nemůže být“ [tamtéž].
Hrubost –
to Stalin dobře pochopil – příliš nevadí. K uchopení moci je třeba jiného a
efektivnějšího nástroje a tím Stalin disponoval: stranický aparát, do té doby
fenomén vlastně neznámý.11 Trockij ostatně (s jistou mírou
hořkosti) konstatoval svou porážku tímto komentářem: „Bylo by naivní si myslet,
že Stalin, v masách neznámý,12 vystoupil z pozadí na scénu
vyzbrojen hotovým strategickým plánem. Ještě dříve než Stalin nalezl tápavě
svou cestu, byrokracie ho instinktivně sama odhadla. Stalin jí poskytoval
všechny potřebné záruky: prestiž starého bolševika, silný charakter, omezený
obzor a nerozlučné spojení s aparátem jakožto jediným zdrojem svého osobního
vlivu“ [Trockij 1995: 109].
Přesně v
tomto bodě bychom mohli zkusit hru na virtuální dějiny – co by se bylo stalo,
kdyby se Leninův pokyn odvolat Stalina z funkce generálního tajemníka podařilo
uskuteč-nit před vůdcovou smrtí? Představa trockistického Ruska konec konců
není příliš lákavá a jiná alternativa v té době stejně neexistovala.
Nutnost legitimizace moci dějinami
Ruský
emigrant, kdysi hojně i do češtiny překládaný a u nás čtený, Mark Aldanov píše
o tom, jak v roce 1930 shlédl sovětský filmový týdeník se zpravodajstvím z
prvomájo-vé přehlídky. Stalinův triumf byl úplný a Aldanov spisovatelským
bystrozrakem vidí, jak nepatrní jsou na Leninově mauzoleu vedle Stalina
Zinověv, Kameněv, Radek, Bucharin… Trockij je již ve vyhnanství. Ti, kdo
zůstali, stojí v pokorné a devótní úctě. Stalin je využije, ale – domnívá se
Aldanov v roce 1930 – nepopraví je. V tom se ovšem zmýlil, jakkoliv sama úvaha,
že by i toto bylo možné, byla v té době osobitě předvídavá: revoluce tehdy
totiž ještě nepožírala své děti. V roce 1930 je nicméně „stalinský thermidor“
definitivně dokončen, začíná nová epocha, jež bude již definitivně a nezvratně
až do generalissimovy smrti v roce 1953 „stalinská“.
V době,
kdy skončil triumvirát (Stalin – Zinověv – Bucharin) i diumvirát s Buchari-nem,
začíná Stalin mimo jiné uvažovat o tom, že přepíše (či nejprve „dá přepsat“)
dějiny strany jako svou autobiografii. „Inspirátorem a organizátorem všech
vítězství strany a stá-tu“ se musí stát Stalin – jako Leninův žák,
spolubojovník a následovník. Jeho pozice musí být stabilizována nejen mocensky
a politicky, ale také mýtotvorbou: dějiny je třeba přepsat tak, aby v nich „pro
jiné“ nezůstalo místo. Lenin bude nadále tvořit vznešené pozadí, na němž se
autoportrét velkého vůdce bude ještě lépe vyjímat.
Stalin
občas již dříve do historiografie strany aktivně vstoupil, například v
souvislosti s Dějinami občanské války v SSSR (1935), přímým
impulsem k tomu, aby byly sepsány souhrnné Dějiny Všesvazové
komunistické strany (bolševiků), ale s velkou pravděpodob-ností bylo v roce
1935 vydání brožury Lavrentije Pavloviče Beriji13 K dějinám
bolševických organizací v Zakavkazsku [Berija 1951].
Důvody, které Beriju k napsání spisu vedly, byly minimálně dva: 1)
se Stalinovým působením na Zakavkazsku v oněch letech jeho revoluč-ního „zrání“
byla spojena řada historek, například jak přepadal poštovní vozy, aby
opatřil straně peníze (a snad se to dokonce neobešlo bez obětí), vcelku
ale šlo o období v podstatě temné – o Stalinově rodokmenu, vzdělání,
„revolučních univerzitách“ se nevědělo vlastně nic (co a zda četl, kde
vystupoval a jak), a kde je temno, vzniká prostor pro fámy, napří-klad že
Stalin po jistý čas spolupracoval s carskou tajnou policí; 2) Stalin – právě
pro svou absenci v revolučním hnutí počátku století – byl jaksi „objektivně“
postaven do druhé, ba spíše třetí garnitury „starých bolševiků“. Lenina neznal
a znát nemohl a v Gruzii vlivných bolševiků mnoho nebylo, pakliže vůbec jaký.
Bylo proto třeba vytvořit biografii, podle níž „už tehdy je Stalin jedním
z nejenergičtějších a nejvýznačnějších funkcionářů tiflisské sociálně-demokratické
organisace“ [Institut… 1945: 5]. Dnes se o Stalinově mládí a zrání ví
mnohem více a většina sice atraktivních, ovšem přece jen nadsazených, nezřídka
až do výše kavkazských štítů, historek se ukázala jako nedoložená14 a
navíc zbytečná.
A byl tu
ještě jeden fakt, který Stalina navýsost zajímal, totiž skutečnost, že v roce
1935 vyšly dva jeho životopisy v Evropě, konkrétně ve Francii. První byl
panegyrický spis napsaný Henri Barbussem, autorem slavného románu o první válce Oheň, když
se předtím neúspěšně jednalo s Feuchtwangerem, Gidem15 a
jinými. Barbussova kniha vychází pod titulem Stalin: nový svět, jak ho
vidí jeden člověk. Stalin je popsán jako „nejvýznamnější, ale nejméně
známý člověk naší planety“, nejméně známý proto, že nikdo neví, jak skromně
žije, jak miluje děti, jak dlouho do noci pracuje, jak šťastně se směje…
Nejpodstatnější ale bylo, že Barbusse zdůraznil Stalinův významný vliv na
Lenina (nikoliv naopak), že se s ním Lenin radil a byl – zjednodušeně řečeno –
bez Stalina vlastně bezradný, zejména v době revoluce.16 To
bylo přesně to, co si Stalin přál a na čem chtěl zbudovat své charisma (bude se
tomu říkat „kult“), nadto to přišlo ze strany ne zcela očekávané. Kniha vyšla v
SSSR v nákladu 300 tisíc výtisků a stála v roce 1936 jeden rubl [srov.
Tucker 1995: 266].
Ale byl
tu ještě jiný text, který by sice měl Stalina znepokojovat, ale byl pro přímou
propagandu málo účinný a v mnohém (nikoliv co do množství faktografie) podobný
ana-logickým, již známým odhalením: o Stalinovi se v té době už vědělo leccos,
co nebylo „kompatibilní“ s Barbussovým panegyrickým textem, sluchu se však
těmto hlasům dopřá-valo méně.17 Boris Souvarine, který se
rozešel nejprve s trockismem a potom s marxismem vůbec, napsal dodnes
reeditovanou mohutnou knihu, o níž Furet ne zcela právem píše jako o knize,
která „je slavnější než čtená“. Práce splňuje všechna kritéria akademického
textu, je věcná a relativně objektivní, protože se nemohla vyhnout kritickým
soudům o Leni-novi, Trockém, III. internacionále i Komunistické straně Francie.
Touto knihou se Stalin nevzrušoval, sovětský občan se k ní dostat nemohl a
západní intelektuálové mu tehdy ještě na srdci neleželi.
Dějiny VKS(b) obecně
Rekapitulovat
či rekonstruovat stalinské kompendium není možné – existuje ovšem literatura
dnes již značně objemná, kvalitní, sociologicky relevantní a i u nás dostupná
(zejména Pipes a Malia). Nezapomeňme ovšem, že první vývojové etapy
bolševického Ruska popsal podrobně Trockij ve Zrazené revoluci a
v řadě jiných spisů. Tyto texty trpí ale tím, že jsou příliš zatíženy jeho
specifickou optikou, která a) vidí sovětský stát jako „deformovaný
socialismus“, socialismus Stalinem byrokratizovaný a b) jeho vývojovou
perspektivu spojuje se svou vizí „permanentní revoluce“.
Obecně o
stalinském spisu Dějiny VKS(b) platí toto: 1) základní
falzifikace spočívá v tom, že se čtenáři nepodává historie (byť jakkoliv
interpretovaná), ale čirý mýtus, mýtus dokonce nikoliv historický, ale
biografický, s dominantou Stalina jako „tvůrce dějin“; 2) z reálných dějin byli
v této knize vyloučeni nejprve jako renegáti, oportunisté a pod-vratníci,
později přímo jako zrádci a zločinci ti, kteří hráli ve straně klíčovou roli v
rozho-dujících okamžicích (existuje proto hypotéza, že politické procesy, jež
začaly po zavraž-dění „miláčka národa“ Sergeje Kirova,18 byly
vedeny také jako procesy s těmi, kteří měli „jinou historickou paměť“, protože
jako účastníci popsaných dějů sice mohli mlčet, ovšem nemohli zapomenout); 3)
podle této knihy se strana v průběhu celých svých dějin nedo-pustila ani
jediného omylu, všechny zločiny stalinského represivního systému a nelidské
politiky byly připsány ex post Stalinovým politickým
protivníkům (i socioekonomické pro-cesy s hrůznými důsledky pro obyvatelstvo,
jako byla kolektivizace, byly vysvětleny coby „závrať z úspěchů“ a
sociohistoricky vyloženy jako „revoluce, která byla provedena shora,
z popudu státní moci, za přímé podpory milionových mas rolníků zdola“
[Dějiny… 1954: 304, kurziva v orig.]); 4) pomineme-li
celkovou stylistickou podobu knihy („byzantský styl“, apodiktická
tvrzení, nudná shrnutí, jež – jak uvádějí prameny – Stalinovu dceru vedla k
tomu, že „tatíčkův“ spis odložila k jeho velké nevůli nedotčený), pak dlužno
konstatovat, že jde o knihu výjimečně vulgární, v níž se o starých komunistech
a Stalinových spolu-pracovnících píše jako o „bělogvardějských zmetcích“,
„nicotných hnidách“, „nepotřebné veteši“, ba přímo „bandě vrahů“; 5) všechny zásluhy,
které výslovně nepatřily Leninovi, byly ex post připsány
Stalinovi (včetně „zásluh“ při událostech, při nichž se prokazatelně
neosvědčil, jako například při Tuchačevského tažení na Varšavu); 6) v
poválečném vydání zůstává teze, lživá a ve svých historických důsledcích
tragická, že k uchopení moci nacisty de facto přispěli sociální demokraté
(„sociálfašisté“).
Je
prokazatelné, že rozvrh textu na dvanáct kapitol je původní, tedy Stalinův,
včetně pokynu, co citovat z jeho vlastních spisů. První verzi patrně redigovala
trojka Molotov, Ždanov a Stalin, detailní textovou verzi ale provedl Stalin
sám. I tak vyšly Dějiny vlast-ně anonymně, totiž jako spis,
který „redigovala komise ÚV VKS(b)“ (což nebyla pravda, žádná komise nikdy
ustavena nebyla) a schválil Ústřední výbor VKS(b), což také nebyla pravda.
Ústřední výbor přesto knihu po vydání závazně doporučil jako studijní materiál
pro všechny druhy a typy škol a školení.
Od
počátku se ovšem jedna jediná kapitola přičítala Stalinovi (a byla také
samostat-ně tištěna), totiž 2. část IV. kapitoly O dialektickém a
historickém materialismu [Dějiny… 1954: 105–133], která volně
(chtělo by se nikoliv bezdůvodně říci – svévolně) navazuje na dvoustránkový
exkurs o Leninově filosofickém opus magnum Materialismus a
empiriokri-ticismus. Tato kapitola je „teoreticky“ nejdůležitější, má
svou prehistorii i dějiny a dlužno se k ní vrátit: jestliže totiž
celý korpus „dějin“ kanonizoval a petrifikoval určitý falzifikova-ný a
mytologizovaný pohled na vývoj bolševismu, pak tato nevelká kapitolka znamenala
zvrat v dějinách sovětského („východního“) marxismu a kanonizovala jeho
nejvulgárnější verzi.
Dějiny VKS(b) bez státu
Zůstává
příznačné, že v celém textu Dějin se neobjevují dva
sociologicky (ale i historic-ky) důležité pojmy – pojem státu a pojem kultury.
Problém
státu, jak jsme již uvedli, znovu po Marxovi a Engelsovi otevřel Lenin na jaře
1917 a v podstatě (kromě futurologického domyšlení vývoje socialistického
státu) ke klasické marxistické teorii státu nic nepřidal, spíše jen zdůraznil
třídně konfliktní charak-ter státu, který u Marxe není tak jednoznačný. Marx
například v polemice s Bakuninem zdůrazňuje, že stát má dvě dimenze, „obecně
lidskou“, v jejímž rámci ochraňuje a udržuje v chodu základní instituce, a dále
třídní, kdy používá svého práva legitimně použít násilí k ochraně zájmů
vládnoucí třídy (v tomto smyslu se podle Marxe „ekonomicky vládnoucí třída“
mění v „politickou třídu“). Ale nejde o teorii státu, kterou dále
rozpracovávali stejně tak neomarxisté jako weberiáni, nýbrž o otázku – proč se o
státu v tak zásadním spise nic nepíše. Jistě, vývoj sovětského státu, jenž
upevnil všechny prvky „diktatury proletariátu“ a proměnil hegemonii třídy v
hegemonii stranického aparátu, jejž podřídil autoritě jediné-ho vůdce, nedával
mnoho důvodů k výkladu „dějin sovětského státu“. Jako by se tak napl-nila až
cynická slova ze Stalinova spisku K otázkám leninismu, v němž
v polovině 20. let vysvětluje, co se stane, když se naruší vztahy mezi
stranickou avantgardou a dělnickou třídou. Stalin píše: „Jsou takové případy
(narušení ‚vzájemné důvěry‘ – pozn. aut.) vůbec možné? Ano, jsou. Jsou možné:
1) jestliže strana začne budovat svou autoritu v masách
nikoliv na své práci a důvěře mas, ale na svých ‚neomezených‘ právech; 2) jestliže politika
strany je zřejmě nesprávná a strana nechce revidovat a napravit svou chybu; 3) jestliže politika
je všeobecně správná, avšak masy ji ještě nemohou pochopit, a strana nechce
nebo neumí vyčkat, aby umožnila masám přesvědčit se… o správnosti politiky
strany“ [Stalin 1950: 133, kurziva v orig.]. V polovině 30.
let byly všechny tyto podmínky splněny a bylo by zbytečné dokládat
to, co věděla celá sovětská společnost a část civilizovaného světa, že totiž
sovětská společnost není řízena ani stranou, ani státními institucemi (řekněme
ve weberovském smyslu), ale tajnou policií a diktátem strachu.
Téma je
tímto způsobem otevřeno explicite, Stalin však v jiném kontextu (a
asi o rok později), avšak s ještě větší důrazností přidává ke svému
specifickému arzenálu neuvě-řitelný objev, jímž „obohatil“ teorii třídního boje
o zcela neobvyklou poučku. Stalinská teorie tříd má totiž dvě složky: 1) pozitivní, kterou
vyložil zejména v projevu k návrhu nové ústavy (1936), kde socialistickou
společnost charakterizoval jako společnost třídní, ale slo-ženou ze dvou neantagonistických
tříd – dělnické třídy a kolchozního rolnictva, neantago-nistických
proto, že mezi nimi nemůže dojít k třídnímu konfliktu; inteligence není
podle Stalina třídou, nýbrž vrstvou, jež se „rekrutuje“ z rozmanitých
sociálních skupin, a jakkoliv významnou roli hraje, nemá vlastní třídní vědomí;
2) negativní, která je známá jako „teorie zostřování třídního
boje“ a jejíž logika je prostá: čím silnější je socialistický systém, tím
silnější bude odpor zbytků jeho nepřátel, ekonomických, politických a
ideologických, takže přechod od diktatury proletariátu k socialistické
společnosti v plném smyslu nadále zůstá-vá bojem, ačkoliv konfliktní pole se
přenáší jinam – z oblasti mezitřídního konfliktu do oblasti konfliktu
sjednoceného socialistického „lidu“ vedeného stranou s třídními protiv-níky,
kteří nechtějí „dobrovolně odejít z historické scény“ (to je ovšem parafráze
Marxovy myšlenky, že žádná třída dobrovolně z historické scény neodchází).
Neúprosná
„stalinská logika“ vyvolala údiv – co to jsou „neantagonistické rozpory“, co
znamená „zostřování třídního boje“? Místo otázky „co“ měla být položena otázka
„proč“. Stalin nikdy nekladl akademické otázky, ale pouze otázky s utilitární
odpovědí. Použi-jeme-li tudíž biografického materiálu – a ten je tu zcela na
místě –, věc se okamžitě vy-světlí.
totiž
vysvětlit v rámci společnosti, která má „nejdemokratičtější ústavu světa“,
poli-tické procesy jinak než coby produkt „zostřování boje“? Tragickým hrdinou
(pars pro toto) v této situaci byl také Nikolaj Bucharin, proti němuž
stál v procesu právník „nové školy“ Andrej Vyšinskij. Fungování komunistické
moci lze obecně pochopit na schématech, kon-krétně však jen na lidských osudech
– v tom spočívá podstata a smysl komplementarity makro- a mikrohistorie,
makrosociologie a sociologie biografické.
Snad tedy
v tomto kontextu lze nalézt vysvětlení, proč se o státu v oné knize nepíše –
společnost strachu stát s fungujícími právními institucemi prostě
nepotřebovala. Trockij, když psal těsně před smrtí svou skicu o Stalinovi,
konstatoval, že podle údajů ruského spisovatele Afigenova v roce 1931 žilo ze
sta sovětských občanů osmdesát ve strachu, a dodal – dnes, po politických
čistkách, z těch dvaceti zbyli snad dva, tři, kteří se nebojí
[Trockij, cit. podle Osmysliť…: 634].
Sám
Stalin absenci státu ve svém spise ex post vysvětlil v roce
1938, když na 18. sjezdu strany zpochybnil Engelsovu „klasickou formuli vývoje
socialistického státu“, protože její platnost byla podmíněna vítězstvím
socialismu ve většině zemí světa. Výstavba socialis-tického státu naproti tomu
znamená, podtrhl Stalin, přísně odmítnout „podceňování role státu a jeho
zpravodajských a trestních orgánů“ a bedlivě odhalovat „cizí živly“, abychom
nemuseli napravovat chyby takovým způsobem, jak tomu bylo v procesech se
„špičkami trockistického a bucharinovského centra v letech 1937–1938“.
Sloterdijkova kritika „cynic-kého rozumu“ by se studiem stalinské kvaziteorie
nejen neobyčejně obohatila, nýbrž i ne úměrně rozrostla.
Dějiny VKS(b) bez kultury
V
analyzovaném kanonickém spise se mluví o inteligenci, sice okrajově, ale přece.
Jako mimořádný úspěch (a připusťme, že to úspěch byl) se uvádí růst
gramotnosti: bolševické Rusko dosáhlo toho, že většina obyvatelstva získala
aspoň elementární gramotnost (na počátku století bylo gramotných 10 % mužské a
3 % ženské populace). Nicméně dějiny jsou přece také dějinami kultury, dokonce
i ve spise par excellence politickém kultura chy-bět nemůže
již jenom proto, že ji přece řídí strana a že kultura je podřízena stranickým
usnesením a rozhodnutím orgánů pověřeným řízením kultury.
Nebudeme
snovat pavoučí vlákno, v jehož síti by absence kultury byla přesvědči-vě
vysvětlena. Zmíníme se ve zkratce pouze o tom, že sovětské Rusko prošlo v
letech 1917–1938 (o tato léta v knize jde, plus samozřejmě o období před
Říjnem) v zásadě dvě-ma kulturními vývojovými etapami. První etapa byla oním
obdobím, které oslnilo západní levici, protože dalo vznik ruské avantgardě,
ideově spojené s bolševismem či spíše obecně s revolučním patosem Října. Rusko
se díky Chagallovi, Kandinskému, Majakovskému, Mandelštamovi, Achmatovové,
Gumiljovovi, Ejzenštejnovi, Tatlinovi, Bulgakovovi, Rod-čenkovi, Šostakovičovi
aj. stalo pro západní Evropu vpravdě „kulturní avantgardou“, v níž se spojovalo
umění s reálným společenským životem „lidu“.
Idyla
netrvala dlouho, jen něco přes deset let, ale již v onom desetiletí odcházeli
ze sovětského Ruska osobnosti jako Chagall či Kandinskij, život si vzali
nejprve Jesenin a potom Majakovskij, na začátku 30. let začalo kritické
pronásledování umělců, v roce 1932, kdy byl ustaven „státní“ Svaz
spisovatelů, je současně proklamována doktrína socia listického realismu jako
závazný formální umělecký projev, jehož komplementem se stal útok proti
„formalistům“. Návrat k přežilým estetickým normám 19. století byl pro ruskou
kulturu katastrofální a postupný odklon kulturní levice sice postupný, ale
nezbytný.
Nechtění předchůdci: Lenin, Plechanov, Bucharin
Z
„teoretického“ hlediska zůstává nejpodstatnější ona Stalinem napsaná kapitola o
dia-lektickém a historickém materialismu. Konstatovat, že jde o vulgarizaci
atd., asi nestačí, protože v tomto duchu měl Stalin předchůdce, kteří ve své
posloupnosti naznačují míru postupující degradace: Engels – Lenin – Plechanov –
Bucharin – Stalin.
Engels,
jak známo, „didaktizoval“ Marxe zejména ve svém Anti -Dühringu, ostatně
obecně se má za to, že Marxovy úrovně Engels nedosahoval a tam, kde inovoval
(například rozšířením platnosti dialektiky na celé univerzum), se dopouštěl
omylů. Hezky a jedno-duše charakterizoval celý tento degradační proces Masaryk,
který napsal již v roce 1912 o Leninově Materialismu a
empiriokriticismu, že i když je „kniha napsána vtipně a Mach a
Avenarius strháni“, nakonec se Lenin dále než k Engelsovi nedostal“ [Masaryk
1996: 279]. Charakteristika je to naprosto přesná, protože
Leninovy inovace (například teorie odrazu a definice hmoty) ještě
prohlubují engelsovskou simplifikaci, nota bene v otázkách,
které Marxe ani nezajímaly. Dnes, kdy nás již ani dílo, ani osobnost Leninova
nemohou oslňovat, si lze klást otázku, odkud se vzalo nadšení pro Lenina
například u Lukácse, vzdělaného v Německu, u Webera, Diltheye a Simmela.
Lukácsova interpretace Leninova významu spočívá v následujícím: „Jde o to, aby
Lenin nebyl chápán jako prostý pokra-čovatel Marxe a Engelse, ani jako geniální
pragmatik ‚politického realismu‘, ale aby byla zachycena jeho skutečná
intelektuální osobitost. Ve zkratce by se tento obraz Lenina dal formulovat
takto: teoretická síla jeho myšlení spočívá v tom, že každá kategorie – byť by
byla sebevíce filosoficky abstraktní – je chápána v perspektivě svého působení
v rámci lidské praxe, a současně každé jednání, které se u něho opírá o
konkrétně historickou ana-lýzu, je organicky spojeno se základními tezemi
marxismu. Lenin tedy není v striktním smyslu teoretikem ani praktikem, ale je
hlubokým myslitelem praxe, …který se pozorně vrací k těm přelomovým bodům, v
nichž teorie přechází v praxi a praxe v teorii“ [Lukács 1988: 41].
Dnes, kdy problémy praxe („jednání“, „činnosti“ atd.) jsou formulovány
pod-statně jinak a mimo „revoluční kontext“, pozbývá samozřejmě i toto
Lukácsovo hodno-cení na ceně.
Pokud jde o Plechanova, ten snad leccos z klasického marxismu zjednodušil,
nicmé-ně šíří vzdělání a intelektuálního záběru neměl srovnání snad s nikým ze
svých marxis-tických současníků (ani v západní Evropě). Nejenže napsal několik
přehledových studií o marxismu, který zasadil do širokého kontextu vývoje dějin
evropského myšlení (zejména O vývoji monistického názoru na dějiny),
ale komentoval desítky knih (samozřejmě Karla Kautského, Eduarda
Bernsteina, Konrada Schmidta, sociologa Paula Lacomba či estetika Benedetta
Croceho, napsal i kritickou studii o Masarykově Otázce sociální) a
soubor jeho estetických úvah je mimořádný rozsahem témat i erudicí. Tento „otec
ruského marxis-mu“ byl sice respektován, ovšem například Leninem velmi
nemilován. Byly shledány – jak jinak – odchylky od pravověrnosti, například že
příliš podlehl „geografickému determini-smu“ nebo že jeho výklad zprostředkovanosti
vztahu základny a nadstavby je zjednodušu-jící, to všechno jsou však v podstatě
marginálie ve srovnání s textem, který bude středem naší pozornosti. A nadto –
v Dějinách VKS(b) je Plechanov absolutně ignorován, jako by ho
nebylo. Bezprostředně po Leninově smrti byl zřízen studijní ústav nazvaný Institut Marxe–Engelse–Plechanova. S
postupujícím časem, kdy se klasikem stával Stalin sám, bylo Plechanovovo
jméno jednoduše vypuštěno a Stalin s příslovečnou skromností své jméno k názvu
nedovolil přidat.
Stalinově „systematice“ ovšem předcházel spis Nikolaje Bucharina Teorie
historického materialismu: Populární učebnice marxistické
sociologie z roku 1921. Ten si dělal ambice být nejen
učebnicovým shrnutím marxistické teorie společnosti, ale také „vyrovnáním se
soudobou světovou sociologií“, kterou Bucharin solidně znal. Ostatně v
Bucharinově myšlení se s nonšalantní samozřejmostí pracuje s tvrzením, že
„materialistické pojetí dějin, tedy historický materialismus, je sociologie“,
ačkoliv Bucharin samozřejmě musel vědět, jak Lenin samo slovo sociologie
nesnášel a používal je výhradně v uvozovkách.19 Bucha-rin měl
nicméně za to, že marxismus musí být schopen konfrontace se soudobou
spole-čenskou vědou, již představovala zejména sociologie, a proto rozvinul na
třech stovkách stran poměrně originální myšlenku, že všechny sociální procesy,
jakkoliv vnitřně rozpor-né, nakonec spějí do stavu rovnováhy. Dále rozpracoval
téma do té doby marxisty téměř netknuté, totiž otázku jak je strukturována tzv.
nadstavba, jaký je vztah mezi jejími jed-notlivými prvky (ideovými,
kognitivními, duchovními, vědeckými, mytologickými atd.) a jak reálně „zpětně“
působí na ekonomický život. Dnes zní aktuálně spíše Bucharinova myšlenka, že
„mezi společenskými vědami jsou dvě, které nezkoumají jednotlivé oblasti
společenského života odděleně, ale celý sociální život v jeho komplexnosti – a
to je historie a sociologie. Sociologie je nejobecnější (abstraktní) společenskou
vědou, pro niž historie dodává materiál. Sociologie se zpětně stává metodou
historie. Historický materialismus tedy není ani politickou ekonomií, ani
historií; je to obecné učení o společnosti, o záko-nech jejího vývoje, tedy
sociologie“ [Bucharin, cit. podle Cohen 1988: 144–147]. Toto
dnes antikvované pojetí sociologie jako „obecné vědy o zákonech…“ bylo ve
své době v podstatě ale konsenzuálně přijímáno – s různými akcenty na to, čím
tyto zákony jsou primárně reprezentovány (biologicky, psychologicky,
ekonomicky, kulturně).
Bucharinova kniha se dočkala zajímavého kritického ohlasu, který zde
nemůžeme v detailech reprodukovat, učiňme však alespoň zkratkovitou zmínku.
Ihned po vydání ji v Rusku recenzoval Pitirim Sorokin, jenž konstatoval: 1) kniha
je na rozdíl od většiny marxistických textů napsána kultivovaně; 2) dobře
komponuje materiál a zajímavě jej člení do celků; 3) vykládá problémy, jimiž se
marxisté zabývají povrchně, nebo vůbec, a koneč-ně 4) ačkoliv je kniha v
souladu s „duchem marxismu“, autorovi nic nebrání, aby řadu ortodoxních tezí
změkčil, „zburžoazněl“ na základě solidní znalosti světové literatury. Na
dalších čtyřech stranách Sorokin formuluje své výhrady a kritický nesouhlas „z
druhého břehu“. Pomineme-li zásadní výhradu, že vědu nelze dělit na buržoazní a
proletářskou, zůstane jedna podstatná námitka, jíž Sorokin anticipuje to, co
Stalin bezvýhradně přejme od Bucharina. Především dva „principy dialektiky“
(všechno navzájem souvisí a všechno se mění) nejsou zdaleka specifické pro „dialektickou
metodu“, lze je totiž najít u řadu „bur-žoazních vědců“. A od nich, má za to
Sorokin, Bucharin přejímá ideu, že „celý dějinný pro-ces je podoben jakémusi
slavnostnímu pochodu, při němž společnosti závazně přecházejí z jednoho stadia
do druhého, aby nakonec dospěly k výšinám komunismu, jehož příchod je prostě
historicky nevyhnutelný [Sorokin 1994: 499]. Tuto ideu „závazné
posloupnosti řádů“, která se u Marxe a Engelse nenajde, Stalin nesporně přejímá
od Bucharina, stejně jako ony dva „rysy dialektiky“.
Nesrovnatelně ostřejší kritice pochopitelně podrobili Bucharinovu knihu dva
nikoliv nevýznamní marxisté – György/Georg Lukács a Antonio Gramsci. Lukács
(pravděpodob-ně v roce 1924) napsal na Bucharinovu knihu recenzi, v níž jej
chválí za to, že „se mu poda-řilo uvést do systematické podoby všechny
nejdůležitější problémy marxismu“, ale vzápětí formuluje formálně kardinální
výtku, že „Bucharin má sklon přespříliš zjednodušovat pro-blémy“, což sice činí
výklad jasným a srozumitelným, avšak „zjednodušení nelze v tom-to případě
pokládat za přednost“ [Lukács 2008: 434]. Výtka jako šitá na Stalinův
výklad. Lukács v duchu svých tehdejších zájmů (i dlouhodobé orientace) vytýká
Bucharinovi, že se nikde vážně nezmiňuje o Hegelovi, ačkoliv bez porozumění Hegelovi
není možné rozumět dialektice Marxově – a toto porozumění Bucharin postrádá.
Tím – a konkrétně potom svým pojetím role techniky ve společenském vývoji a
„naturalizací“ sociálních věd, jimž připisuje schopnost předvídání podobnou,
jako je tomu v přírodních vědách – význam své knihy snižuje: „…místo toho, aby
podrobil kritice přírodní vědy a jejich metody, tj. aby je vyložil jako produkt
vývoje kapitalistické formace, nekriticky, nehistoricky a nedialekticky jejich
metody aplikuje na poznání společnosti“ [tamtéž: 444].
V mussoliniovském vězení napsal svou kritiku Bucharina Antonio Gramsci
(zřejmě podle francouzského překladu z roku 1927) a věnoval jí celých padesát
tiskových stran. Gramscimu nejvíce vadí čtyři věci: 1) ztotožnění marxismu se
sociologií; 2) naturalismus (který kritizoval také Lukács); 3) absence
dialektiky a 4) přílišné zjednodušení výkladu. Gramsci odmítá ztotožnění
materialistického pojetí dějin a sociologie prostě proto, že „sociologie je
vlastně pokus vytvořit metodu historicko-politické vědy v závislosti na již
vypracovaném filosofickém systému, totiž na evolučním pozitivismu, na který
sociologie reagovala, ale jen částečně… Vulgární evolucionismus patří k
základům sociologie“ [Gram-sci 1966: 163], takže takové ztotožnění je
„vykrystalizováním zhoubné tendence, kterou už kritizoval Engels“.
Naturalismus představuje konsekvenci evolucionismu a absence dialek-tiky s tím
přirozeně souvisí, nemluvě o tom, že „dialektika je velmi těžká a nesnadná,
pro-tože dialektické myšlení je v rozporu s vulgárním obecným myšlením“,
přičemž Bucharin právě před oním „vulgárním“ myšlením kapituluje. Proto je jeho
učebnice úvod, který „je určen mládeži nebo veřejnosti, která má po stránce
vědecké takovou úroveň jako mládež, a která proto potřebuje ‚jistoty‘; názory,
které se tu vykládají jako pravdy, které jsou aspoň formálně mimo diskusi“ [Gramsci, 1966: 164, 170, 169].
Připustíme-li, že Bucharin alespoň navázal, snad z hlediska klasického či
„ortodox-ního“ marxismu nepříliš úspěšně na tradici plechanovovskou a na
soudobou buržoazní sociologii, že se mu však dílo vymklo z rukou, pak jistě
budeme posudek, který Buchari-novi vystavil po letech Leszek Kołakowski,
pokládat přece jen za příliš tvrdý. Kołakowski konstatuje, že Bucharinova kniha
sehrála před Stalinovou kanonizací podobnou roli „závazné učebnice“ (byť
Stalinův text je desetinásobně kratší), a dodává, že ji lze poklá-dat za
„dokument nadutého teoretického primitivismu. … Lenin, jakkoliv argumentoval
bezcennými logickými argumenty, se alespoň o argumentaci snažil, zatímco
Buchari-nův výklad ani tuto přednost nemá. Je to řada proklamovaných ‚zásad‘ a
‚tvrzení‘ bez nejmenšího pokusu o pojmovou analýzu [Kołakowski 1989, III:
839]. Inu – tak přinej-menším v tom se Bucharinův text nápadně podobá
Stalinovu. Ostatně Kołakowski sám konstatuje, že Stalin z Bucharina leccos
opsal a že „zákonům dialektiky“ pouze připsal pořadová čísla… Výtka, že
Bucharin nepochopil dialektiku, z něj činí nedouka. Stephen F. Cohen [1988:
147n.] nicméně ukázal, že Bucharin o dialektice uvažoval bez stalinského
zjednodušování.
Část druhá
Stalinova kodifikace
Stalinův spis byl tedy pokračováním oné simplifikující linie započaté kdysi
Engel-sem a dovršené Bucharinem. I onu „didaktičnost“ převzal zřejmě z
Bucharina, jakkoliv si zachoval svou dikci. Naučit se „základům marxistické
filosofie“ „dle Stalina“ byla věc jednoho večera, takže pochopit „filosofický
ruch“ kolem tohoto dílka (vydávaného samo-statně i ve sborníku Otázky
leninismu) lze jen z celkové atmosféry intelektuální otupělosti a apatie,
nebo naopak aktivní podlézavosti a kariérismu (akademici Judin a Mitin byli
nejvěrnější strážci této čistoty).
Stalin ostatně nebyl nikdy k filosofii disponován – ani jako samouk. Svědčí
o tom dvě verze jeho raného spisku Anarchismus nebo socialismus? [Stalin
1949: 274–356], které jsou populárními výklady marxistické „teorie“ s
několika přímo zábavnými vstupy do světa filosofie. Známou Hegelovu větu o
vztahu skutečného a rozumného Stalin vykládá tak, že „všechno, co skutečně
existuje, t. j. všechno, co den ze dne roste – je rozumné, kdežto všechno, co
se den ze dne rozkládá – je nerozumné, a tudíž se nevyhne porážce“ [tamtéž:
278]. Elementární dialektika je zredukována
na zákon evoluce, proměn kvantitativních změn v kvalitativní a na
zmíněnou „dialektiku rozumného a skutečného“. Elegantně se tímto autor vyhnul
jakýmkoliv filosofickým finesám a odkázal na to, že jiná fakta jsou dostatečně
osvětlena v dílech Bedřicha Engelse, zejména v jeho Anti-Dühringovi [tamtéž: 280].
Na bedrech Engelsových ponechal již tehdy zejména zákon negace negace (jemuž Lenin
říkal „zdánlivý návrat ke starému“).
Stalinská rekapitulace „marxistické filosofie“ byla kdysi notoricky známa,
nicméně při-pomeňme si ji nyní znovu: čtyři rysy dialektiky (vzájemná
souvislost jevů, permanentní vývoj, proměna kvantitativních změn v kvalitativní
a všeobecná přítomnost rozporů) a tři rysy materialismu (svět je svou podstatou
univerzálně hmotný; naše vědomí hmotný svět jenom odráží, protože hmota je
nezávislá na našem vědomí a svět je plně poznatelný, jsou jenom věci dosud
nepoznané). V celém textu pro Stalina neexistuje jiná autorita než tři
klasikové a on sám.
„Obecnou teorii společnosti“ (vskutku „nomotetickou“) pak Stalin vytvořil
aplikací uvedených tezí takto: „Jestliže spojitost přírodních jevů a jejich
vzájemná podmíněnost jsou zákonitostmi vývoje přírody, pak z toho vyplývá, že
spojitost a vzájemná podmíněnost jevů společenského života rovněž nejsou
náhodné, nýbrž že jsou zákonitostmi vývoje spo-lečnosti. Společenský život,
dějiny společnosti, … se stávají zákonitým způsobem vývoje společnosti a
zkoumání dějin společnosti se stává vědou“ [Dějiny… 1954: 115]. Potom
Sta-lin vysvětluje, co jsou „materiální podmínky života“, polemizuje s
geografickým a demo-grafickým determinismem (aniž by kohokoliv byť jen
jmenoval), vypočítává „hlavní síly společenského pohybu“, jimž říká „zvláštnosti
výroby“, z čehož pak odvozuje schematic-ký náčrt vývoje výrobních sil od
nejstarších dob po dnešek – bucharinovská inspirace je naprosto frapantní.
Klasická marxovská periodizace, jakkoliv už sama spekulativní, byla nahrazena
a) ještě více zjednodušující (Stalin vypustil rozlišení asijského a antického
otro-kářství) a b) „závazným sledem“ formací. Tato závaznost pak historikům po
jistý čas půso-bila potíže, když měli hledat „feudalismus“ i tam, kde asi ani
nebyl, o otrokářství nemluvě.
Ještě jedno téma bylo u Stalina načrtnuto zmínkou že „praktická činnost
strany pro-letariátu se nesmí opírat o zbožná přání ‚vynikajících osobností‘…“
[tamtéž]. Tento poža-davek patří k jednomu ze Stalinových „velkých
témat“, v něm se personifikuje, a proto se k němu rád vracel (třebas v
citovaném rozhovoru s Emilem Ludwigem). Proklamativně ovšem zcela v
Plechanovově duchu, že totiž „vlivné osobnosti mohou díky svým duchov-ním a
povahovým vlastnostem změnit individuální tvářnost událostí i některé
jejich dílčí následky, nemohou však změnit všeobecný směr,
který určují jiné síly“, nebo jinak – „osob-ní zvláštnosti vůdčích osobností …
určují individuální rysy dějinných událostí a prvek náhodnosti“ [Plechanov
1960: 303 a 307, kurziva v orig.]. Ačkoliv Stalin vlastní roli v ději-nách
verbálně zlehčoval, zdá se být nesporné, že svou intervencí do dějin sovětského
státu naopak nepřímo říkal, že marxistické řešení otázky role osobnosti
určující toliko „náhod-né prvky“ ve vývoji je nedostatečné.
Zmíněný nesmiřitelný Kołakowski konstatoval, že jde o „sebeglorifikaci a
legitimizaci vládnoucí byrokracie“, což ze spisku ovšem není přímo patrné, snad
to plyne ze skuteč-nosti, že stát je vlastníkem všech výrobních prostředků, a z
tvrzení, že sovětský socialismus představuje nejvyšší vývojové stadium v
dosavadních dějinách. Celá stalinská koncepce je evidentně a) naturalistická
(ve smyslu naivního naturalismu konce 19. století: marxismus garantuje „vědecký
světový názor“) a b) naivně nomotetická (všechna základní tvrzení mají podobu
nezpochybnitelných zákonů). Kołakowski zároveň s neskrývanou zlomysl-ností
rozdělil Stalinova tvrzení do tří kategorií: 1) banality zdravého rozumu, 2)
neargu-mentovaná tvrzení a vyznání víry a 3) čiré nesmysly (ty nachází již v
„leninské definici hmoty“, protože je-li hmota objektivní realita existující
mimo lidské vědomí, pak nutno odmítnout všechno, co „objektivně existuje“, ale
na lidském vědomí závislé je) [podle Koła-kowski 1989: 862 n.].
Zbývá se zeptat, proč Stalin vypustil proslulý „zákon negace negace“.
Dnešní teoretik strany demokratického socialismu [autor neuveden, cit. podle
serveru SDS, 26. 6. 2008] tvr-dí, že Stalinovo odmítnutí zákona negace
negace nebylo dáno „Stalinovou averzí k Hegelo-vi“ (byl mu spíše naprosto
lhostejný), ale bylo prý projevem „zvláštností stalinského pojetí dialektiky“.
Stalin, když po svém zobecnil roli rozporů ve společnosti, dospěl k závěru, že
„sovětský typ společnosti je možné chápat pouze jako negativní překonání, první
nega-ci kapitalismu. Stalinismus je teoretickým výrazem této skutečnosti, proto
Stalin odmítl platnost negace negace“. Nápad by to byl skvělý. Kdyby měl
minimální oporu ve Stalinově intelektuální biografii: negace negace je přece
pominuta již ve spisku z roku 1907, kdy sovětský socialismus byl ještě celé
desetiletí vzdálen.
Zůstává ovšem pravdou, že Marxův obraz „negativního překonání kapitalismu“20 z
roku 1844 je obrazem značně pochmurným a stalinský socialismus věrně
připomínající: „Komunismus chce zničit všechno, co není s to být
jako soukromé vlastnictví drženo všemi; chce násilným způsobem
abstrahovat od talentu…; proti manželství… se staví společen-ství
žen…; všude neguje osobnost člověka… Všeobecná a jako moc
se ustavující závist je skrytou formou, v níž se
ustavuje a jen jiným způsobem se uspokojuje hrabivost“
[Marx 1978: 75]. Pravděpodobnější vysvětlení spočívá tedy v
tom, že Stalinovy ambice nemohly přesáhnout horizont jeho
filosofické „erudice“, jeho „možného vědomí“. Zákon negace negace byl prostě
příliš spekulativní a sofistikovaný.
Pozdější pokusy vrátit tento zákon zpět do dialektiky (u nás zejména u
Jiřího Cvekla, 1956 a 1968) nebyly ovšem zdaleka naivní, protože tento zákon
(ať si o jeho prediktivní či explanační síle myslíme cokoliv) skutečně tvoří
jádro Hegelovy filosofie: měl-li se do marxismu vrátit vyhnaný Hegel, mohlo to
být učiněno právě tímto způsobem.
A tak nakonec toho ze Stalina filosoficky opravdu mnoho nezbývá, jen další
doklad toho, co se z filosofie (a sociologie) stane, je-li v diktátu slepé
ideologické vášně (Bucharin) a politického diktátu (Stalin). V zájmu historické
celistvosti bude nutné se ještě zmínit rov-něž o prvním autorovi, který psal
souborně o „Stalinových filosofických chybách“. Byl jím Roger Garaudy [1964],
původně stalinský dogmatik, autor řady knih nezřídka z pochopi-telných důvodů
kultivovanějších, než jaké nabízela domácí a sovětská produkce (například jeho
přehledná studie o Marxovi je znamenitá [Garaudy 1968], ale rámec
„ideologického zákona“ nikdy nepřekračovala).
Ve své kritice Stalinových chyb Garaudy konstatuje, že ze Stalinovy brožury
se učila celá jedna generace marxistických filosofů, nicméně „přes její
nedostatky by bylo mylné paušálně zavrhnout toto dědictví“ [Garaudy 1964:
433]. Základní zásady Otázek leninismu prý „ve své
podstatě nadále zůstávají platné“ a základní Stalinova chyba tedy spočívala jen
v „odtržení teorie od praxe“. Garaudy v podstatě pouze lituje toho, že Stalin
neznal Mar-xovy rukopisy z roku 1844, takže revize Stalinových chyb „nesmí vést
v žádném případě k revizi marxismu-leninismu“.21
Závěr
Na Dějinách VKS(b) lze nejlépe doložit, jak hluboce
pravdivé je latinské úsloví o tom, že knihy mají své osudy. Ale nejen to –
připustíme-li, že ideologie, ba dokonce mytologie a mýty spoluutvářejí reálné
historické situace, pak zůstává fenomén stalinismu jedním z nejvarovnějších
jevů 20. století. Již Pareto přece věděl, že kvalita a síla jakékoliv
argumen-tace, ba dokonce míra „pravdivosti“, jsou nepodstatné, protože vliv
idejí se ve skutečnosti měří jejich sociální působností.
Poznámky:
1 Gramsci z důvodů
„konspirace“ používal pojem „filosofie praxe“ pro označení marxismu en
bloc.
2 Jako doklad toho, že Protokoly mají dávnější předlohu, se
někdy v literatuře uvádí, že je znal již v 60. letech 19. století také Benjamin
Disraeli.
3 „Otevření archivů“ sice představuje věc žádoucí, ale již dnes máme
materiálu tolik, že psát tyto dějiny „nano-vo“ je téměř nemožné. U nás se o to
pokusil v práci Čas voněl snem: Stručný přehled dějin VKS(b) Jan
Beneš. Snad jde o text didakticky záslužný, ale řada faktů v něm není – například
„spor o nástupnictví“ po Leninovi; dějiny jsou dotaženy až do pádu Gorbačova,
což nutně vedlo ke zploštění výkladu války – celý text o válce se omezuje na
padesát stránek v podstatě notoricky známého materiálu. Pokus tedy
pravděpodobně záslužný, přesto nedotažený a autorem doslovu Janem Tesařem
rozhodně přeceněný [Beneš 2004]
4 Vydání učebnice, z níž se učila moje generace, se objevilo roku 1954, tedy
rok po Stalinově smrti: šlo o 14. vydá-ní, jímž se dosáhlo úhrnného nákladu 702
700 výtisků v českém jazyce. Tím ovšem nemá být řečeno, že knihu skutečně více
než půl milionu lidí četlo.
5 Je známo, že ruský spisovatel Nabokov v románu Dar píše
karikující biografii Černyševského a popisuje, jak pracně „se Černyševskij
smolí“ s upatlaným románem, který se nedá číst. Snad opravdu nedá, ale četl se
až příliš a Nabokov hříchy synů přenáší neprávem na otce – ostatně Černyševskij
rozhodně nepatřil k revolucio nářům anarchistického typu, jimiž se carské
Rusko hemžilo.
6 Lenin nebyl spisovatel ani teoretik, Lenin byl politický praktik, diskutér
a kritik – tomu odpovídá i forma všech jeho spisů.
7 Je obecně známo, že Stalin místo svého
rodného příjmení Džugašvili používal revoluční pseudonym Stalin, jehož
etymologický původ odkazuje k oceli (stal, rus. = ocel).
8 Karl B. Radek (1885–1939).
9 Skutečnost, že většina bolševických vůdců „staré gardy“ padla za oběť
Stalinovým represím, je nijak nevyvazuje z viny. Ani maršál Tuchačevskij, ani
Trockij nebyli nevinní a v řádném soudním procesu by byli odsouzeni – byť za
činy zcela jiné. Tuchačevskij například brutálně potlačil povstání námořníků v
Kronštadtu, což popisuje s mimořádnou citlivostí Vasilij Aksjonov v
románu Moskevská sága, který zahrnuje léta 1925 (Kronštadt je
zde přítomen v literární reminiscenci) až 1953. Tato „vojna a mír“,
pokud se jedná o tolstojovskou aluzi bolševismu (zčásti napsaná v USA)
by vydala informačně i emocionálně za desítky plochých pokusů o srovnávání režimů,
výpočet zločinů atd. Tomu všemu totiž chybí lidský prožitek, který může
zachytit jenom literatura – v tomto případě (s výjimkou třetího svazku) dokonce
vysoce kvalitní.
10 Stalin o sobě velmi často mluvil v třetí
osobě.
11 Stranický aparát jako „nomenklatura“ a s
ním spojená „nová třída“ se stane předmětem sociologických a poli-tologických
úvah daleko později. Podrobně srov. Voslenskij [1984].
Nelze jej ale ztotožňovat s byrokracií webe-rovského typu, která fungovala na
principu racionality. Pojem „byrokratický socialismus“ zavedli trockisté již ve
30. letech.
12 Všimněme si, jak komunistické hnutí dokáže
vynést na místa nejvyšší zázračnou rychlostí „osoby v masách neznámé“ –
příkladem je konec konců stejně tak Dubček jako Gorbačov. Až ex post vidíme
jejich dějinnou roli, ať ji posuzujeme jakkoliv.
13 Berija patří
asi k lidsky nejodpornějším zjevům stalinské garnitury, znamenitě ho popsal
Aksjonov ve zmí-něném románě. Podrobnosti lze najít také ve vzpomínkách jeho
syna [Berija 2003] nebo „starého bolševika“
Antonova-Ovsejenka [1991].
14 Z podrobného Stalinova životopisu lze
ovšem rekonstruovat jeho pravděpodobnou duševní chorobu. Erich Fromm se
domnívá, že šlo o „nesexuální sadismus“ [Fromm 1997: 284–287].
15 V té době
patřil Gide ještě k levicovým intelektuálům, kteří se z nadšení Sovětským
svazem vyléčili až tím, že jej na vlastní oči spatřili, což je ostatně i u nás
známá historie, neboť pamflet proti Gidovi napsal S. K. Neuman pod
titulem Anti-Gide (sám ale v SSSR nikdy nebyl).
16 Takto byl vztah
Lenin – Stalin zobrazen ve filmech Lenin v Říjnu (1937)
a Nezapomenutelný rok – Lenin v roce 1918 (1939),
které režíroval Michail Romm.
17 Například v
Praze u Topiče vyšel v překladu románový text, který Stalina ukazoval v neuvěřitelných
detailech, o nichž se veřejnost měla dozvědět později, z pera jistého Grigola
Robakidzeho pod názvem Vražděná duše (1935). Řada zmíněných
detailů odkazuje jakoby k důvěrné znalosti Stalinova gruzínského původu.
18 Hypotéza,
že vraždu Kirova inscenoval sám Stalin, je vysoce pravděpodobná, stejně jako
hypotéza, že slavný vojenský velitel Frunze byl na Stalinův osobní příkaz zabit
při banálním chirurgickém zákroku. Toto podezření vyjádřil skvěle v
novele Nezhašený měsíc Andrej Platonov již na sklonku 20.
let.
19 Stalin samozřejmě slovo „sociologie“ nepoužil ve svých
publikovaných textech nikdy. Lze je ovšem najít, což je příznačný fenomén, ve
Stalinově tajném projevu, v němž vysvětloval smysl a pozadí politických procesů.
Tam se postavil proti tezi, že represe mají být vedeny „proti třídám či
vrstvám“: „Obecné měřidlo – to je syn kulaka, to je proletářský synek, je staré
měřidlo, které není použitelné vůči jednotlivým osobám. Lenin byl syn drobného
šlechtice, Engels byl továrník a živil Marxe, Černyševskij byl syn popa – a
jací to byli lidé. Ne, měřit příslušností k třídě nebo vrstvě je nemarxistický
přístup. Je to, abych tak řekl, přístup biologický, ne marxistic-ký. My ale
přece pokládáme marxismus nikoliv za biologickou, ale sociologickou vědu. Proto
budu tamty lidi zkoumat z tohoto hlediska“ [Stalin v tajném projevu z roku
1937 o „vojensko-politickém spiknutí proti sovětské moci“, cit.
podle Čerušev 2007: 279–280].
20 Píše o tom Egon
Bondy v předmluvě ke knize Raji Dunayevské [Dunayevskaya 1995: 8].
21 Jakých revizí je ovšem mocen člověk,
netoliko ideologie, doložil Garaudy sám: od člena ÚV Komunistické strany
Francie k vystoupení ze strany, přijetí katolicismu a poté vystoupení z církve
a přijetí islámu. Nedosti na tom: Garaudy se stal aktivním odpůrcem holocaustu
a radikálním kritikem Norimberského procesu, před nímž podle něho měli stát
Stalin, Truman a Churchill. Za své knihy Mytické základy izraelské
politiky a Základní mýty moderního Izraele byl
dokonce obžalován a odsouzen.
Literatura
Aksjonov, Vasilij [2005]. Moskovskaja
saga. I–III. Moskva: Izograf, Eksmo. Aldanov, Mark [1994]. Portrety. Moskva:
Novosti.
Antonov-Ovsejenko, Anton [1991]. Berija. Moskva:
Ast.
Avtorchanov, Abdurachman [1992]. Zagadka
směrti Stalina. Moskva: Slovo. Beneš, Jan [2004]. Čas voněl
snem. Stručný přehled dějin VKS(b). Praha: Primus.
Berija, Lavrentij P. [1951]. K
dějinám bolševických organisací v Zakavkazsku. Praha: Svoboda. Berija,
Sergo [2003]. Můj otec Berija: ve Stalinově Kremlu. Praha:
Dita.
Bucharin, Nikolaj I. [1928]. Lenin
jako marxista. Praha: Komunistické nakladatelství a knihkupectví.
Bucharin, Nikolaj I. [1988]. Izbrannyje proizveděnija. Moskva:
Politizdat.
Bucharin, Nikolaj I. [1989]. On požret
nas. In. Osmysliť kult Stalina. Moskva: Progress, s. 610–612.
Bullock, Alan [2005]. Hitler – Stalin: Paralelní životopisy. Praha:
Levné knihy.
Cohen, Stephen F. [1988]. Bucharin:
Političeskaja biografija 1888–1938. Moskva: Progress. Cvekl, Jiří
[1956]. O materialistické dialektice. Praha: SNPL.
Cvekl, Jiří [1968]. Úvod do
dialektiky. Praha: SPN.
Čerušev, Nikolaj S [2007]. Byl li
zagovor vojennych 1937 god? Moskva: Vječe.
Dějiny Všesvazové komunistické strany (bolševiků). Stručný výklad. [Redigováno komisí Ústředního výboru VKS(b).
Schváleno Ústředním výborem VKS(b) 1938.] [1954]. Praha: Státní
nakladatelství politické literatury.
Deutscher, Isaac [1991]. Trockij v
izgnanii. Moskva: Izdatělstvo političeskoj litěratury. Dunayevskaya,
Raya [1995]. Filozofia a revolúcia. Bratislava: Iris.
Eribon, Didier [2002]. Michel
Foucault: 1926–1984. Praha: Academia.
Fromm, Erich
[1997]. Anatomie lidské destruktivity. Můžeme ovlivnit její podstatu a
následky? Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
Furet, François [2000]. Minulosť
jednej ilúzie. Esej o idei komunizmu v 20. storočí. Bratislava: Agora.
Garaudy, Roger [1964]. Perspektivy člověka. Praha:
Nakladatelství politické literatury.
Garaudy, Roger [1968]. Karel Marx:
filosof, ekonom, politik. Praha: Mladá fronta.
Gramsci, Antonio [1966]. Historický
materialismus a filosofie Benedetta Croceho. Praha: Svoboda.
Helebrandt, Robert [1991]. Kniežatá zloby. Bratislava: AGRES.
Chesterton, Gilbert K. [1948]. Heretikové. Praha:
Julius Albert.
Institut Marxe–Engelse–Lenina [1945]. J.
Stalin: Stručný životopis. Brno: Knihovna Rovnosti. Kapustin, Michail
[1990]. Koněc utopii? Prošloje i buduščeje socializma. Moskva:
Novosti.
Kołakowski,
Leszek [1989]. Główne nurty marksizmu III. Rozkład. Warszawa:
Wydawnictwo Krąg a Wy dawnictwo Pokolenie.
Lenin, Vladimir I. [1975]. Co dělat?
(1902). In. Vybrané spisy, sv. 1. Praha: Svoboda, s. 64 –158.
Lenin, Vladimir I. [1976]. Stát a revoluce (1917). In. Vybrané spisy,
sv. 3. Praha: Svoboda, s. 291–401.
Lenin, Vladimir
I. [1981]. Dopis sjezdu a Dodatek k dopisu z 24. prosince 1922. In. Vybrané
spisy, sv. 5. Praha: Svoboda, s. 675–678.
Lukács, Georg [2008]. Lenin i klassovaja
vojna. Moskva: Algoritm.
Lukács, György [1988]. Historia i
świadomość klasowa. Studia o marksistowskej dialektyce.
Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Malia, Martin [2004]. Sovětská
tragédie: dějiny socialismu v Rusku v letech 1917–1991. Praha: Argo. Marx,
Karel [1978]. Ekonomicko-filozofické rukopisy z roku 1844. Praha:
Svoboda.
Masaryk, Tomáš G. [1996]. Rusko a
Evropa, sv. 2. Praha: Ústav T. G. Masaryka. Medvěděv, Roj [1990]. Stalin
a stalinismus: historické črty. Bratislava: Obzor. Mikojan, Sergo
[1989]. „Asketizm“ vožďa. Ogoňok, duben, č. 15, s. 12–16. Osmysliť
kult Stalina. [1989]. Moskva: Progress.
Parolek, Radegast – Honzík, Jiří [1977]. Ruská
klasická literatura: 1789–1917. Praha: Svoboda. Pipes, Richard [2007. Komunizmus.
Dejiny intelektuálneho a politického hnutia. Bratislava: Slovart.
Plechanov,
Georgij Valentinovič [1960]. Vybrané filosofické spisy II.
Praha: Státní nakladatelství politické literatury.
Service, Robert [2002]. Lenin.
Životopis. Praha: Argo.
Sorokin, Pitirim A. [1994]. Recenzija na
knigu N. I. Bucharina Těorija istoričeskogo matěrialzma. In.
Obščedostupnyj učebnik sociologii. Statji
raznych let. Moskva: Nauka.
Souvarine, Boris [1985 (1935)]. Staline:
aperçu historique du bolchévisme. Paris: Édition G. Ledovici.
Souvarine, Boris [1990]. Controverse avec Soljénitsyne. Paris:
Éditions Alois.
Stalin, Josef V. [1949]. Anarchismus nebo
socialismus? In. Spisy, sv. 1. Praha: Svoboda, s. 274–356. Stalin,
Josef V. [1950]. Otázky leninismu. Praha: Svoboda.
Stalin, Josef
V. [1953]. Rozhovor s německým spisovatelem Emilem Ludwigem 13. prosince 1931.
In. Spisy, sv. 13. Praha: Státní nakladatelství politické
literatury, s. 109–126.
Trockij, Lev D. [1995]. Zrazená
revoluce. Brno: Doplněk.
Trockij, Lev D. [1924]. Nový kurs. Praha:
Komunistické nakladatelství. Trockij, Lev D. [1925]. Poučení z Října. Praha:
Komunistické nakladatelství.
Trockij, Lev D.
[1930]. Zfalšovaná revoluce. Praha: Ústřední dělnické
knihkupectví a nakladatelství Anto-nín Svěcený.
Trockij, Lev D. [1934–1936]. Dějiny
ruské revoluce 1905–1917. Praha: František Borový. Trockij, Lev D.
[1989]. Josif Stalin. Opyt charaktěristiki. In. Osmysliť kult Stalina,
s. 624–647. Trockij, Lev D. [1995]. Zrazená revoluce. Brno:
Doplněk.
Tucker, Robert C. [1995]. Stalin. Praha:
Nakladatelství Dialog.
Tucker, Robert C. [2003]. Stalin
jako revolucionář: 1879–1929. Studie dějin a osobnosti. Praha: Jiří
Buchal
– BB/art.
Voslenskij, Michail S. [1984]. Nomenklatura:
the Russian Ruling Class. Garden City: Doubleday Comp. Vyšinskij,
Andrej J. [1950]. Teorie soudních důkazů v sovětském trestním právu. Praha:
Mír.
Vyšinskij, Andrej J. [1952]. Soudní
řeči. Praha: Orbis.
Žižek, Slavoj [2008]. „Nemrtvý“ Lenin. K devadesátému výročí Říjnové
revoluce. In. S. Žižek, Podkova nade dveřmi. Výbor z textů.
Praha: Akademie výtvarných umění, s. 163–165.
.
Komentáře