Soumrak liberální demokracie

Autor: Daniel Szabó
 

Rok 2020 přinesl celosvětový otřes v podobě pandemie Covidu 19. Mnoho lidí bylo negativně zasaženo po stránce zdravotní i finanční. Rozpadla se jistota všedního dne, měsíce i roku, který měl svá pravidla. Virus zasadil další těžkou ránu liberální demokracii. Ale nebyl to jen Covid, co v posledních třech dekádách uvrhlo liberální demokracii do poločasu rozpadu. Krize v Perském zálivu, 11. září 2001, „arabské jaro“, nekonečný konflikt Izrael – Palestina, nadvláda Číny v oblasti ekonomického vlivu, světová hospodářská recese, migrační krize, rozpínavé Rusko, drolící se Evropa. Lidé pochybují o svobodně zvolených zástupcích, napadají instituce, vlády a nakonec i sami sebe, jak tomu bylo nedávno při vniknutí nespokojených stoupenců Donalda Trumpa do Kapitolu. Česká liberální demokracie je zatím v ohrožení ze strany některých opozičních politiků. Pozadu nezůstává ani vládní garnitura. Největším ohrožením pro liberální demokracii jsou ovšem sami občané státu. A to setrvale a kontinuálně.

 

Když budeme chtít prozkoumat soumrak demokratických liberálů, je nutné začít právě u lidí. Každý člověk interpretuje události "svýma očima". Jednotlivé teorie osobního konstruktu se zaměřují na procesy, které dávají možnost porozumět událostem. Posuzování a interpretace událostí je pak výsledkem osobní zralosti člověka. Zralosti jako výsledku kontinuálního životního procesu, který je odpovědností každého jedince. Na základě svobodných rozhodnutí máme možnost životních voleb, pomocí kterých objevujeme a zkoumáme smysl naší existence. Směřování a plnohodnotné fungování člověka je neustálý proces. Není to konečný stav, naplnění, ani cíl. Celý životní proces se odehrává na základě hodnotového směřování člověka, které je teoretické (myšlenkové a vzdělanostní), ekonomické, estetické, sociální, náboženské a politické.

 

Přejděme teď od jedinců k celku. K politickému systému liberální demokracie, který zažívá kritické období. Nebude velký problém se shodnout na tom, že člověk se během svého života zabývá především péčí o sebe a své blízké a o své zabezpečení. To můžeme považovat za nekonfliktní a bezpečné jednání. Trochu jinak se to už má se svobodou a rovností. Politická svoboda zajišťuje mimořádný úspěch pouze úzké skupině občanů. Stejně tak rovnost poskytuje velké mase lidí jen málo úspěchů. Potom tady máme ještě demokracii. Aby ta fungovala, musejí si občané vypěstovat hrdost na své demokratické instituce. Demokracie je ovšem také právo, přiznané obecně všem občanům. Lidé mají účast na politické moci pomocí volebního práva. A tady nastává zřejmě ten „soumrak“ demokracie a liberalismu. Mnoho lidí má pocit, že jejich volební hlas není dostatečně vyslyšen. Zanevřeli na politickou kulturu a stahují se z veřejného života do malých komunit. Zábava a volný čas nahrazují politickou a občanskou společnost. Fundamentalisté, nacionalisté a samozvaní mediální experti na všechno, toho využívají a zaplňují veřejný a politický prostor. Proč se to děje a jaké jsou příčiny?

 

Na počátku roku 2021 je už jisté a viditelné, že západní člověk dospěl k naprostému pesimismu. Pesimismu ohledně možnosti celkového pokroku v demokratických institucích. Většina západních zemí, připomíná jedna druhou. Stejné sociální rozdělení lidí, vzájemně provázané globální trhy, univerzální konzumní kultura, typizovaný a uniformní koloběh nadnárodních korporací, unavená a vyprázdněná parlamentní demokracie. Západní člověk dosáhl maxima. Byl uznán jako lidská bytost. Má určitou hodnotu a důstojnost. Nabyl lidské svobody a tím dosáhl cíle. Řečeno Kantem, „člověk se ocitl v konečném bodu dějin, jelikož bylo dosaženo lidské svobody“. Ale je tomu opravdu tak, jsou lidé svobodní?

 

Liberální demokratické společnosti často vytváří ekonomickou nerovnost a lidé zůstávají odcizení. Kapitalistický trh je schopen vyprodukovat velké množství věcí, které jsou sice užitečné, ale také nadbytečné množství zbytečností. Nadbytek produkce, zábavy, finančních prostředků, možností, v kombinaci s vysokou dostupností „všech materiální výdobytků pro všechny“, zasahuje společnost tím nejtragičtějším způsobem. Lidé a rodiny často fungují na liberálních principech užitku, spotřeby, pohodlnosti, absenci povinností, nezájmu. Chování lidí a rodin více připomíná obchodní kontrakty za určitou cenu, než spojení na základě vzájemného citu a lásky.

 

Nabízí se tedy nějaká varianta, jak vyjít lidsky z úpadku liberální demokracie? Určitou středovou cestou by mohl být koncept „demokracie sociálního humanismu“, ve kterém jde jednoznačně o člověka, jako o cíl cesty. O návrat k sobě, k druhým lidem, k přírodě, k Bohu, k jednotě. Inspiračním zdrojem mohou být prvky sociální politiky, jak je vyslovil Marx – produkce je vytvářena způsobem společenským, ne konkurenčním. Člověk produkuje racionálně a bez odcizení. Nad člověkem nesmí vládnout byrokracie. Jedinec se aktivně účastní politické i hospodářské demokracie. Koncept, který se nijak nepodobá socialismu a vládě dělnické třídy, ale naopak je ve velké symbióze s pilíři liberální demokracie.   

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

STRANA "22"

"Milionové chvilky" Andreje Babiše

DANIEL SZABÓ / Politická moc bezmocných ve filmech Papírový voják a Taxi, Teherán… aneb hra o lidskou identitu