Ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab a divadelní granty


Divadelní granty jsou poslední dobou velmi ožehavé téma. S ředitelem Divadla Archa Ondřejem Hrabem jsme si povídali právě o grantech a došlo i na novou hru Václava Havla Odcházení, kterou právě v Arše inscenuje režisér David Radok. V hlavních rolích se představí Dagmar Havlová a Jan Tříska. Premiéra Odcházení je 22. května


Pražskou divadelní scénou dlouhodobě hýbe téma grantové politiky, které se v současnosti značně vyostřilo. Jaký názor na to máte vy, jako ředitel jednoho z „postižených“ divadel?V souvislosti s inscenováním hry Václava Havla Odcházení jsme byli osočeni radním hlavního města Richterem, že si dovolujeme dělat tak náročnou a drahou inscenaci. Nic absurdnějšího, než toto osočení, nemůže už být. Je květen a do této chvíle jsme nedostali ani korunu z veřejných prostředků. Odcházení je projekt, který je plně financován privátním sektorem. Z veřejných rozpočtů do něj nešlo vůbec nic. Musím také vyvrátit, že by v případě Odcházení, šlo o nejdražší inscenaci českého divadlo. Zdaleka tomu tak není. Pan Richter tvrdil, že Národní divadlo a Divadlo Na Vinohradech odmítli Odcházení inscenovat kvůli finanční náročnosti projektu. Tento výrok není pravdivý. Problém byl především v rovině produkční. Odcházení, tak jak je režisér David Radok koncipoval, nezapadá do produkčních podmínek repertoárových divadel. Inscenace vzniká projektovým způsobem a v této chvíli je přizpůsobena prostorům Archy natolik, že je nepřenosná.

Jakou roli hrálo jméno Václava Havla při shánění financí na inscenaci Odcházení?

Samozřejmě to hrálo velkou roli, ale na druhou stranu jsme byli překvapeni, jak vzdělaní a kulturní lidé stojí v managmentech společností, které nám poskytly peníze na inscenování hry. Koordinace financování hry Odcházení se ujal Bessel Kok (bývalý ředitel Českého Telekomu), který díky svým kontaktům oslovil významné společnosti a podařilo se nám získat prostředky na uskutečnění této inscenace. Vstřícnost a kulturní rozhled Jean-Françoise Otta a jeho ženy Corinne jejichž společnost ORCO se stala generálním partnerem představení ostře kontrastuje s arogancí pražských kulturních radních. Ani toto samofinancování projektu není pan radní Richter schopen ocenit. Naopak nám to ještě vyčítá. Připomíná mi to situaci, když někdo někomu podrazí nohy a ještě se mu vysmívá, když se sám zvedá ze země.

Projevily se nějak problémy kolem grantů na zkoušení Havlova Odcházení?Odcházení je prestižní záležitostí a všichni zainteresovaní lidé do toho jdou s nadšením. Chápou, že naše finanční podmínky jsou omezené a podle toho se také přizpůsobili. Setkali jsme jen s pochopením všech, kteří se na Odcházení podílí.

Vidíte nějaké východisko z patové situace kolem divadelních grantů?Petice Za Prahu kulturní, pod kterou se podepsalo již 15.500 lidí, pojmenovala ty požadavky naprosto přesně. Grantová politika je zásadním problémem pražské kultury. Netýká se to jen divadel. Pokud si politici neuvědomí, jakým způsobem by se měly veřejné prostředky používat, tak to povede ke katastrofě. Je potřeba udělat jasné kroky. Tým radního Richtera zpochybnil všechna kritéria, kterými by se měla kulturní politika řídit. Jedinou šancí je výměna lidí, kteří o kulturní politice v Praze rozhodují. Zásadním problémem je to, že ti současní nemají k rozhodování o kultuře Prahy vzdělání, zkušenosti, ani teoretickou výbavu. Musí tam přijít lidé, kteří o kulturní politice měst něco vědí a orientují se v problému. Nevidím také žádnou snahu o transparentnost. K té vede cesta například tím, že se jasně oddělí ziskový a neziskový sektor.

Z jakých finančních prostředků teď Divadlo Archa čerpá a z čeho budete financovat další projekty?
V této chvíli žijeme z půjček. Situace je ovšem taková, že žádná banka nepůjčí neziskové organizaci. Museli jsme si půjčit od privátních věřitelů, kteří nám svěřili své úspory. Získali jsme i granty mimo Hlavní město, především ze zahraničí: z Německa, z tzv. norských fondů a z Evropské unie. Na grant od Hlavního města Prahy, který je navíc o třetinu nižší než v předcházejících letech, už čekáme pátý měsíc. Dnes jsme spočítali, že díky tomu budeme muset zrušit 45 představení především zahraničních souborů. Myslím, že je to pro kulturní život Prahy velká škoda.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

STRANA "22"

"Milionové chvilky" Andreje Babiše

DANIEL SZABÓ / Politická moc bezmocných ve filmech Papírový voják a Taxi, Teherán… aneb hra o lidskou identitu