DANIEL SZABÓ: Evropa - mnoho pohledů, minimum východisek…
Vlastní já mnoho
neznamená, ale není ničím izolovaným, je vřazeno do přediva vztahů, které je
složitější a pohyblivější než kdy dřív.
J. - F. Lyotard

Náboženský fundamentalismus, víra jako přesvědčení, které utváří lidská přání, postoje a jednání, konfrontace mezi tradicemi, přesvědčením, fanatismem a předsudky. To všechno často slýcháváme z úst politiků, "expertů a odborníků", kteří se mylně považují za elitu. Většina se zabývá zkoumáním socioekonomické reality, ale málokdo je ochoten vidět lidská dramata, která se vyjevují zkoumáním vzorců myšlení a chování jednotlivců a společnosti.
Teorie sociálních a mediálních konstrukcí jsou mnohdy méně zajímavé než samotné politické a historické procesy. Populistické názory apelují na univerzalitu lidských hodnot a křesťanských tradic, liberálně - konzervativní pohledy vzývají sekulární náboženství a absolutní svobodu jedince. Často jsou přehlíženy dějinné ideje a historické souvislosti v podobě kolonizace evropských velmocí, evropského osvícenství, rozpadu velkých říší, dvou světových válek, studené války, totalitarismu, dekolonizace, vojenské intervence Západu na Blízký východ a do zemí třetího světa, atd. Na stranu viníků rozpadu a krize Evropy jsou často postaveni islámští radikálové, na stranu obhájců pak evropská masová společnost, která opticky "hájí své zájmy", aniž by často tušila, jaké ty zájmy jsou.
Nesporně zajímavá jsou i data, týkající se tzv. hrozby terorismu pro EU i USA, která je často spojována s islamismem a Islámským státem (IS). Tato globální problematika zasahuje do koncepcí a plánů NATO i EU. Bohužel, velmi často je hrozba terorismu zneužívána jako nepřesná a zastrašující informační propaganda Západu, která má za úkol uniformovat názory masové západní společnosti. Pomocí jednoduchosti a povrchnosti se vytváří určité sociální a mediální konstrukce, které zaměňují a míchají pojmy jako islám, islamismus, Islámský stát, terorismus. To má často za následek plochou informační triviálnost, kterou ale může půlmiliardová Evropa a třísetmiliónová Amerika, přijmout jako měřítko pro řešení terorismu a migrace. Bezprostřední spojitost na terorismus a migraci má výdajová politika na obranu, kterou provádí NATO i EU. Náklady na obranu stoupají a stoupat má i relativní bezpečnost občanů EU a Ameriky. Tvrdá data o terorismu ve světě ovšem úspěšně vyvrací politickou propagandu EU i NATO a ukazují, že terorismus je daleko více rozšířenější forma násilí mimo EU a USA. Svědčí o tom i počty obětí teroristických útoků, které jsou mnohonásobně vyšší například v Iráku, Afghanistánu, nebo Pakistánu, než v rámci Evropy.
Ekonomický evropský tahoun Německo, je v souvislosti s migrační vlnou, zřejmě největším potenciálním investorem do obrany. To potvrdila i komunikace mezi kancléřkou Merkelovou a nově inaugurovaným prezidentem Trumpem, která se týkala právě problému migrace a významu NATO. Francie se dvěma procentům blíží a po neblahých zkušenostech s teroristickými útoky, se dá předpokládat, že téma investic do obrany bude „horkým křeslem“ pro nového prezidenta „země galského kohouta“, i pro nového „prvního muže“ Ameriky, Donalda Trumpa. Tuzemské investice do obrany se pohybují v okolí jednoho procenta HDP, což je pro velikost naší armády vcelku dostačující výše. Vzhledem k českému a evropskému politickému populismu se ovšem dá předpokládat, že i tuzemští politici a obchodníci budou chtít, zmíněné jedno procento, navyšovat.
Pokusme si shrnout priority a cíle bezpečnostní politiky EU a NATO. Bodově by to mohlo vypadat takto: 1/ posílení mezinárodní bezpečnosti a spolupráce; 2/ zachování míru; 3/ dodržování a upevňování demokracie a lidských práv a svobod. Na rozdíl od spolku NATO, nemá EU vlastní armádu a musí se spoléhat na konkrétně sestavené vojenské jednotky, které se profilují vždy na určité krizové situace a jsou sestavovány členskými státy EU. NATO do velké míry kopíruje, co do členských států, složení Evropské unie. Což je pro samotnou EU nesporná výhoda, méně již pro USA, kteří jen těžko hledají evropské spojence pro své vojenské intervence. Není proto příliš překvapivé, že Spojené státy se nijak výrazně neangažují v migračním evropském problému a řeší si spíše své vlastní interní záležitosti na americko – mexické hranici, které v současnosti dovádí do extrémní situace (stavění zdi) Donald Trump. EU je hlavním poskytovatelem finančních prostředků v humanitární krizi v Sýrii, kam investovala za posledních šest let, více než 3 miliardy eur.
Kulturní kód jako hypertextový odkaz
Charakteristickým rysem postmoderního světa,
skládajícího se z postmoderní kultury a postindustriální společnosti, je
jeho pohyblivost a ztížení možnosti, jak dospět k určitým jistotám, které
člověk nutně hledá a potřebuje. Kulturní kódy nás mohou k jistotám
přiblížit nebo přivést. Ale jak vlastně zmíněné kódy vnímat a chápat?
Nejjednodušeji bychom mohli kódy uchopit jako
životní schémata a vzorce, která jsou zakódována (uzamčena). Člověk nabývá
v průběhu života určitých schopností, které mu mohou pomoci
k odemčení (dekódování) vzorců a schémat. V průběhu života člověka se
dekódovací schopnosti mění, v závislosti na mnoha proměnných, kterými jsou
kupříkladu věk, vzdělání, sociální interakce, společenské vazby, rodinné
zázemí, atd. To, co pomocí těchto proměnných člověk dostává a vstřebává, nemusí
ještě nutně dávat a posílat dále. Často závisí schopnost určitého sdílení a
přenosu kulturních kódů na schopnosti intertextuálního čtení odkazů.
Složitost předešlé věty je jen zdánlivá a má
jednoduché vysvětlení. Člověk je v prožívání svého subjektivního
života vždy sám. Ale jelikož je od přírody tvorem společenským, tak současně
neexistuje mimo vztahy. Jeho štěstí, pokud ho budeme chápat v Jungově
pojetí, že „štěstí ve skutečnosti neexistuje, jen touha po něm“, je závislé na
pocitu společné příslušnosti, který cítí člověk vůči lidem. A to jak vůči svému
nejbližšímu okolí (rodina a přátelé), tak vůči lidem (společnosti, lidstvu)
obecně.
Velkou většinu kulturních kódů přijímá a fixuje
člověk v době dětství. Vzorce a schémata, která mu jsou nabízena, dekóduje
dítě jako odkazy svých rodičů a rodinného společenství. Přijímá je často
mechanicky, ale to vůbec neznamená, že o nich nepřemýšlí a nedává jim jiné
kontexty, než které vidí dospělý člověk. Pokud si znovu vezmeme k „ruce“ Junga,
dostane se nám jeho slovy fatálního vysvětlení podstaty lidského života -
„psyché dítěte není vůbec tzv. „tabula rasa“. Je už předem formována značně
individuálně. Na tomto komplikovaném základu vzniká „já“ a tento základ je nese
po celý život. Kde základ nefunguje, nastane chod naprázdno a smrt.“
Ne nadarmo je Jung označován jako zakladatel analytické psychologie. Pokud se nad jeho slovy zamyslíme v kontextu kulturních kódů člověka, můžeme dojít k překvapivému závěru. Tím je jakési rozdělení kódů na dvě části – na zmíněný kulturní kód a na přirozený kód. Do přirozeného kódu můžeme zařadit již zmíněné rodinné vazby, sociální existenci, hmotné statky, vydělávání peněz, společenskou angažovanost, nebo potomstvo. Ale kultura, ve smyslu vědění a poznávání, stojí mimo přirozený kód. Vytváří samostatnou množinu nebo kapitolu kódů kulturních. Řečeno symbolicky německým myslitelem Mistrem Eckhartem „lidé by neměli tolik uvažovat o tom, co mají dělat, ale o tom, co jsou“.
Komentáře