DANIEL SZABÓ: Caesar musí zemřít aneb „pojďme zkoušet, ať neztrácíme čas“…
Tak zní jedna z replik postavy, která
vystupuje v posledním filmu bratrů Tavianiových Caesar musí zemřít (2012).Pronese ji režisér vězeňského amatérského divadla
Fabio Cavalli. Doživotně odsouzený člověk, který ztvárnil jednu z hlavních
postav v dramatizaci Shakespearova textu, mu odpovídá ironickým tónem, že „není
kam spěchat, když jsem tu na doživotí“. Svůj trest si odpykává (stejně jako
další nebezpeční zločinci) v římské věznici Rebibbia. Tavianiové v
ní sledují skupinu vězňů, kteří zkouší tragédii Julius Caesar, pojednávající o zavraždění římského vládce
skupinou jeho přátel v čele s jeho adoptivním synem Brutem. Film získal Zlatého
medvěda na letošním Berlinale a
stal se jednou z hlavních filmových událostí roku 2012. Tavianiové jako
klasici světové kinematografie tak navázali na své nejlepší filmy jako Alonzanfán (Allonsanfan, 1973), Padre padrone (Zlatá palma v Cannes 1977), Noc svatého Vavřince (La Notte di San Lorenzo, 1982), Kaos (1984)
a Slunce i v noci (Il Sole anche di notte, 1990).
Tavianiové původní Shakespearův text
zkrátili a upravili, ale jeho hlavní myšlenky a síla nezmizely, ale naopak se
ještě umocnily. Přispívá k tomu i zhuštěná stopáž filmu (76 minut, bez úvodních
a závěrečných titulků jen 70), která ale jen potvrzuje, že nezáleží na délce
filmu, ale na sdělení, formě, obsahu a myšlence díla.Caesar musí zemřít by se
dal považovat (a bývá tak nejčastěji označován) za dokumentární drama, ale po
jeho zhlédnutí bych žánr dokumentu z jeho označení vypustil. Definoval bych film
jednoduše jako psychologické drama. Dokumentárního není na filmu prakticky nic.
Začátek filmu nám ukazuje inscenační provedení Julia Caesara a pomocí střihu s titulkovým komentářem
sledujeme vězně (herce) na inscenovaném castingu, kde si režisér vybírá typy
pro jednotlivé postavy dramatizace Julia Caesara. Forma jednoduchých monologů a
černobílého obrazu nám navozují pocit určité přímočarosti vyprávění, která v
další hodině filmu bude postupně gradovat. Tavianiové od
začátku strhnou diváka na svoji stranu použitím černobílé sugestivní obrazové
koncepce, nadčasovým textem přizpůsobeným současnosti, emotivní hudbou a
nečekaně dobrými hereckými výkony neherců. Není určitě bez zajímavosti, že
představitel Bruta Salvatore Striano po svém propuštění hrál ve významném
italském filmu poslední doby Gomora (Gomorra, 2008).
Klíčem k pochopení (a uchopení) podstaty filmu Caesar musí zemřít může
být prostředí, ve kterém se odehrává. Chlad, syrovost a realita věznice dávají
hercům (a ještě více Tavianiům) možnost neustále sledovat psychologii
svých postav a nutit sebe i diváky k přemýšlení o nich. Typologicky si tvůrci
nemohli vybrat lepší představitele Caesara, Bruta, Marca Antonia nebo Cassia.
Uvěřitelnost postav, jak je ztvárnili nejtěžší zločinci, je až fatální. Divák
ani na chvíli nezapochybuje, že vidí římské bojovníky, kteří v sobě skrývají
hrdost a podlost zároveň. Každý z vězňů (herců) si nese svůj životní příběh,
který v souvislosti s textem Shakespearovy hry
nabývá až existenciálních rozměrů. Osobní zrada, zneužití moci, přátelství,
trest, vina, pokání – to všechno jsou otázky, které nacházíme v textu Julia Caesara, ve filmu (obrazu) bratrů Tavianiových i
v expresivním herectví a osobních výpovědích jednotlivých vězňů (herců).
Film citlivě a bezprostředně stírá hranice mezi člověkem, hercem (nehercem) a
vězněm. Trpkost a bolest vlastního bytí umožňuje vězňům (hercům)
prostřednictvím shakespearovských dialogů hlubší vhled do podstaty jejich
existence.
Samotné provedení představení ve vězeňském
divadle je nasnímáno barevně, ale převážná část filmu (průběh zkoušení hry) je
černobílá. To svádí k metaforickému výkladu štěstí vězňů, když hrají
představení (barevnost) a denní černobílé rutině, která je ozvláštněna
zkouškami Julia Caesara. Zároveň musíme ocenit i nadhled a
lehkost, s jakou bratři Tavianiové proces
zkoušení hry pozvedli na úroveň samotné inscenace a velmi citlivě a přirozeně s
ním pracují jako s hlavní narativní linií filmu. Film působí jako celek
neuvěřitelně soudržně a zároveň na zjevných příkladech dokáže bez patosu a
banality vyjevovat základní lidská témata bytí, na která se jen složitě hledají
odpovědi. Tavianiové nám
ukazují sílu a nadčasovost textu anglického dramatika, který sám o sobě obstojí
i dnes. Často se stává, že různé dramatizace Shakespearův text
znehodnotí svou snahou o pompéznost. V případě filmu Caesar musí zemřít se tak nestalo a bratrská režisérská dvojice
se zařadila po bokKurosawova Krvavého trůnu (Kumonosu jô, 1957), Wellesova Othella (1952) nebo Wajdovy Lady Macbeth z Mcenského Újezdu (Sibirska
Ledi Magbet, 1962).
Cesare deve morire (Caesar
musí zemřít)
Režie a scénář: Paolo Taviani, Vittorio
Taviani
Kamera: Simone Zampagni
Střih: Roberto Perpignani
Hudba: Guliano Taviani, Carmelo Travia
Hrají: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri Antonio Frasca, Fabio Cavalli a další Itálie, 2012, 76 min
Česká premiéra: 27. 9. 2012 (Artcam)
Kamera: Simone Zampagni
Střih: Roberto Perpignani
Hudba: Guliano Taviani, Carmelo Travia
Hrají: Cosimo Rega, Salvatore Striano, Giovanni Arcuri Antonio Frasca, Fabio Cavalli a další Itálie, 2012, 76 min
Česká premiéra: 27. 9. 2012 (Artcam)
Komentáře