Daniel Szabó: Nymfomanka - Trierovo hledání ztraceného času
"Celý život je jen čekáním na smrt."
Tak je to konečně tady, filmová událost roku 2013 přijde za týden do našich kin. Nymfomanka Larse von Triera bude promítána ve dvou částech (II. část přijde do kin 9. ledna 2014) a v jakési zkrácené podobě (dohromady 240 minut, nesestříhaná tzv. director´s cut má 330 minut), kterou von Trier posvětil. Tento text je psán po shlédnutí I. části filmu. Na úvod je potřeba jasně vymezit pojmy (marketing a samotné dílo) - marketingová stránka projektu vyšla výborně. Dávkování self promotion materiály údajně "šokujícího snímku", bylo vytrvalé a výživné, ale samotný film naštěstí zůstal mimo povrchní mantinely PR a marketingu. Že by von Trierova prozřetelnost nebo jeho plánovaná hra s divákem a masou?
Není moc reálné a nemá to také logiku, aby na film chodili diváci, kteří sledují mainstremaovou produkci a chtějí Nymfomanku vidět, jen "kvůli tomu sexu", a že "o tom filmu psali na iDnes". Jistotou ovšem je, že tento film vzbudí pozornost a přitáhne diváky (otázkou je, jak film budou vnímat a interpretovat), stejně jako tomu bylo na novinářské projekci, kam chodí průměrně 20-30 lidí, ale na Nymfomanku přišlo zhruba 100-120 "novinářů". Zároveň Nymfomanka zřejmě neřekne nic divákům, kteří se doposud s filmy von Triera nesetkali a žádný jeho opus neviděli. Trier jako tvůrce rozvíjí ve své tvorbě stále totožné motivy jako před čtvrt stoletím. Existenciální výpověď zasazuje do křesťanského půdorysu a na něm vytváří jakousi antickou až postmoderní tragédii, protkanou symboly a odkazy. Postavy žen - trpitelek jsou pro von Triera alfou a omegou jeho tvorby. Bez nich by nevytvořil svůj obraz ženy, která je středobodem bytí.
Tak je to konečně tady, filmová událost roku 2013 přijde za týden do našich kin. Nymfomanka Larse von Triera bude promítána ve dvou částech (II. část přijde do kin 9. ledna 2014) a v jakési zkrácené podobě (dohromady 240 minut, nesestříhaná tzv. director´s cut má 330 minut), kterou von Trier posvětil. Tento text je psán po shlédnutí I. části filmu. Na úvod je potřeba jasně vymezit pojmy (marketing a samotné dílo) - marketingová stránka projektu vyšla výborně. Dávkování self promotion materiály údajně "šokujícího snímku", bylo vytrvalé a výživné, ale samotný film naštěstí zůstal mimo povrchní mantinely PR a marketingu. Že by von Trierova prozřetelnost nebo jeho plánovaná hra s divákem a masou?
Komentáře