Daniel Szabó: Soumrak duší ve filmech Jana Němce a Evalda Schorma / Jan Němec (12. 6. 1936 – 18. 3. 2016)

Hlavní téma tohoto
textu, by mělo být založeno na postavení člověka (jedince) ve společnosti.
Pokusit se porovnávat chování postav ve filmech Jana Němce a Evalda Schorma. A
to v souvislostech, které utváří jejich okolí, politická moc a postavení v ní,
prostor, ve kterém jsou nuceni (ochotni) se pohybovat a čas, který sdílí
společně s řečí, jako komunikačním prostředkem.
Postup a
metody práce na textu, mají konfrontačním a srovnávacím způsobem, přiblížit
filmy Evalda Schorma a Jana Němce k literárním textům Alberta Camuse a Fjodora
Michajloviče Dostojevského, k filmům Juraje Jakubiska, Františka Vláčila,
Andreje Tarkovského a k obrazovému ztvárnění filmu Ovoce rajských stromů jíme (Věra Chytilová, 1969). Zároveň je
nutné, srovnat filmy se scenaristickými (literárními) předlohami a s politickou
a společenskou situací, která vládla v průběhu natáčení filmů.
Cíl tohoto
textu (práce) je jednoduchý. Nesnažit se o komplikovaně intelektuální a
akademický rozbor, ale reflektovat (a pokusit se ho interpretovat) způsob,
jakým na mě působí filmy Jana Němce a Evalda Schorma, natočené v rozmezí let
1964-1968 v kontextu s filmovou, literární a životní zkušeností.
Existence a osobnost
„Člověk se přibližuje k pravdě tím, že se uzavírá
před lidmi“ [Canetti, 1998: 148].
Pokusme se na
začátku o shrnutí pojmu existenciálna, který
je společným rysem pro všechny filmové postavy Jana Němce a Evalda Schorma.
Existenciálno je stavem úzkosti, který si uvědomujeme a trpíme jím. Je to celý
duševní život, stav nejistoty vztahující se k sobě samému, kdy jsme na hranici
svých mezí a absolutna. Existencialismus se projevuje tím, že člověk předem
neví, co ho v životě čeká, nemá možnost volby. Do jisté míry je to filozofie
zoufalství.
Člověk se
postupně proměňuje v určitou osobnost,
která se utváří pomocí vztahů k vnějšímu světu a k ostatním bytostem. Problém
osobnosti je vyřešen jen v Démantech noci
Jana Němce, kde oba chlapci už v podstatě nemají na výběr žádnou alternativu k
útěku a ke smrti. Jejich osobnost je ucelená a uzavřená, aniž se o ní cokoliv
dovídáme. Prakticky ani nemáme možnost objevovat jejich osobnost, ta je
výmluvná, i když se o ní nevede verbální komunikace. Právě snad nejvýmluvněji u
Schorma a Němce můžeme pozorovat význam (vztah) osobnosti k jiným (cizím)
osobnostem a ke společnosti jako celku.
Existence se odehrává v času a prostoru. Oba tyto rozměry
jsou důležité pro filmová zpracování
Schorma i Němce a pro film obecně. K prostoru se vztahuje osamělost
a k času konečnost. Tak si zjednodušeně můžeme definovat postavy, které
prochází Němcovými a Schormovými filmy.
Jedinec je
situován v prostoru a v času a je omezen hranicemi, které nelze překročit,
protože je situován. Tento příklad se dá demonstrovat na “výletnících“ v O slavnosti a hostech, kteří mají strach
překročit pomyslnou hranici. Existenci v času můžeme rozpoznat jen subjektivně,
z metafyzického hlediska. Došli jsme tedy k položení jedné otázky - zda je
možno situovat existenci mimo prosto a čas.
Postava
lidské individuality
„Kdo pochopí, ten
se usměj“ [Dostojevsij, 1996:
251].
Problém
lidské individuality se odráží ve všech filmech Evalda Schorma. Žádná z postav není
typickou lidskou individualitou, i když jí chtějí být. U Jana Němce je
nejzřetelnější individualitou postava Manžela ve filmu O slavnosti a hostech.
Pojem lidské individuality u Schorma se ve značné míře profiluje jeho fascinací
nemocničním prostředím. Už v dokumentu Zrcadlení,
který se vyznačuje minimem výrazových prostředků, se ocitáme na interním a
psychiatrickém oddělení. To hraje důležitou roli i v Návratu ztraceného syna, kde je léčebna psychicky nemocných, pro Jana
tím nejsvobodnějším (vnějším) prostředím. Vnitřní svobodu může nalézt pouze sám
v sobě.
„Život je
hodnota, kterou si neuvědomujeme, když je nám dobře. Dnešní život ničí lásku,
úctu. Lidé se stahují do soukromí, hledají štěstí v drobných věcech. Strach je
bič moderního člověka“ [Camus, 1999:
242].
Síla lidské individuality spočívá ve velké míře v
adaptabilitě. Pokud se člověk neadaptuje, přicházejí problémy. Ty jsou
charakteristické pro postavy Jardy (Každý
den odvahu) a Jana (Návrat ztraceného syna), kteří odporují
jakékoliv adaptabilitě. Snad jim Schorm dal svým odporem víru v osvobození, ale
oba pochopí, že člověk se může osvobodit jen tím, že si neklade žádné otázky,
tím ale zároveň pozbývá smyslu života a
existence. Tento rys je společný pro Schorma i Dostojevského. Jejich postavy
nereflektují své ani okolní situace, ale neustále sobě i ostatním kladou
otázky. To má na svědomí vnitřní zmítání (běsi) v nás, hledání cesty, jak žít s
vlastní slabostí a proměnou a nebát se pravdy. Dostojevskij se stal Schormovi
inspirací, kterou zůročil ve svých filmech i divadelních adaptacích (Zločin a trest, Bratři Karamazovi, Téma Dostojevskij).
Hlavní
postavou všech Schormových (potažmo Němcových) filmů je muž (to platí i Albertu
Camusovi a F. M. Dostojevském). Muž
nezařazený, hledající. Schorm vytváří své filmy s jemností, poctivostí a
zároveň mu nechybí důslednost a propracovanost. Opak životní samoty je
nejistota lásky, která nám umožňuje rozptýlit samotu (tu našel do určité míry
jen Jarda). Rozpor mužského elementu (Jardy a Jana) spočívá v nejasnosti sama
sebe, proto nemohou být úspěšní v boji proti ostatním (oni se v sobě
nevyznají). Ale začali alespoň bojovat, většina se nevzmůže ani na boj.
Síla
Schormových postav je právě v hledání - udržuje si od svých postav odstup, proto
je i divák nucen si udržovat nadhled a neodsuzovat. Postavy (Jarda, Jan,
Učitel) mají silné smyslové a citové vidění, trpí samotou, ale se svými
prožitky neumí souznít.
Vztahy postav ve filmech Evalda
Schorma:
Každý den
odvahu
Ve filmu Každý den odvahu jsou hlavními lidskými
rysy cit, křeč, exprese. Sledujeme
lidské vztahy, myšlenky, jednání jedince. Základní otázka filmu - Jak žít? S
pocitem odcizení a zrady od bývalých revolučních komunistů. Postava Jardy
se v průběhu filmu postupně rozpadá. Lidské vtahy mezi postavami v
Každý den odvahu vypadají následovně:
Jarda-Věra; Jarda- Redaktor; Jarda- Redaktorova žena; Jarda- Bořek; Jarda-
strana; Věra- Jarda; Věra- Bořek
Jarda: „To je život,
proti nim jsme bezmocný.“
„Půjdu
rovnou po schodech, vždycky dělám co chci.“
Mistr: „Toho nevolejte
(Bořka), to je nějakej případ, snad vyhozenej študent. Takový lidi nemáme v
plánu.“
(Postavení lidí v totalitě bylo degradováno, mohli uspět
jen ti, které měl režim v plánu).
Jarda: „Kdo má moc, to
by mě zajímalo, kdo má moc.“
„ Stali se z nás maloměšťáci.“
Redaktor: „ Cože,
rošťáci.“
Bořek: „Bojíte se
něčeho.“
Věra: „Trochu stáří,
teda šíleně stáří a smrti.“
Bořek: „Já se bojím života.“
Redaktor: „Mě vždycky
zajímali lidi, kterým se v životě nic nepodařilo.“
Jarda svou rozervaností a hledáním připomíná
Macieka Chelmického z filmu Anrzeje
Wajdy Popel a démant a
budovatelským zápálením Mateusza Birkuta
z filmu Člověk z mramoru. V Každý den odvahu Schorm dokonale
zobrazil afektované chování jedince k jedinci a tento prvek potom rozvedl v Dnu sedmém, noci osmé, kde afekt převedl na celou skupinu lidí.
Návrat
ztraceného syna
V Návratu ztraceného syna Evald Schorm sleduje člověka v mezní situaci (pokus
o sebevraždu), který si klade otázky, pokouší se nalézt lidské opory (v manželce, tanečníkovi,
lékaři, Olze). Jan chce najít skutečnou jistotu, východisko ze situace, kdy musel
konfrontovat život a smrt (sebevražda). V konfliktu mezi vnitřním světem a
“normálností“ se pokouší najít východisko. Tím se zdá být potlačení věcí, vůči
možnosti žít. Existence smrti nás nutí dobrovolně se vzdát života, nebo změnit
svůj život a dát mu smysl. Janova
křehkost je cenou, kterou musí platit za svůj vývoj.
Návrat ztraceného syna má podobné rysy s
filmem Petra Václava Paralelní světy
a s Nostalgií Andreje Tarkovského.
Vztahy mezi lidmi se odehrávají v těchto rovinách: Jan- rodiče; Jan- Jana;
Jan-Lékař; Jan- Olga; Jan- Klárka; Jan-tanečník; Jana- Jan; Jana- rodiče;
Jana-milenec; Jana- Olga.
Tímto
rozdělením vztahů docházíme k podobnosti. Podobnost nalézáme v soužití Kryštofa
a Terezy (Paralelní světy) a Jana
a Jany (Návrat ztraceného syna).
Dobrovolný pokus o sebevraždu Jana (dobrovolný
útěk Terezy)- u obou to ovšem bylo z
nutnosti. S Nostalgií a její hlavní
postavou Gorčakovem, má Schormův Jan podobnost v neschopnosti komunikace,
znechucení ze všeho co ho obklopuje (Gorčakov - Jan, potažmo Jarda). Neexistence
žádného konečného vysvětlení ve vztahu k lidem i k sobě samému (Gorčakov - Jan).
Vracení se do ztraceného světa, kde nelze zachytit přítomnost, jen minulost (Gorčakov - Jarda, Jan). Střetávání dvou světů (krása a zatracení), u Jana jsou chvíle krásy symbolizovány jeho
dcerou Klárkou a ženou Janou, u
Gorčakova je to Eugenie. Gorčakov přijíždí
do Itálie v doprovodu tlumočnice, Jan
do léčebny v doprovodu Jany. Oba
podléhají tíze života a času.
Jan se nám pokouší svůj stav vysvětlit:
„Všechno plyne z mé
vrozené neschopnosti být měšťákem.
Sebemenší náznak
stálosti mi nahání hrůzu. Zdravý rozum
potvrzuje, že ve
všech věcech existuje vymezitelný smysl
a směr.“
Tajemství
návratu je v tom, že nevyjadřuje nějaký řád v protikladu k chaosu.
Chápání života
v těžkých chvílích nám asociuje film Martina Šulíka Všetko čo mám rád. Postava Otece říká:
„Něrobíš, ženu si nechal, o dieťa sa nestaráš“. Určitá podobnost s Janovou situací. Co se týče prostoru, ten
se dá přirovnat k prostoru v Záhradě
Martina Šulíka. Zahrada v léčebně (Návrat ztraceného syna) je ohraničený prostor, kde se dějí určité události. Stejně je
nákládáno s prostorem i ve filmech Juraje Jakubiska Sedím na konári a je mi dobre a
Vtáčkoviach, sirotach a bláznoch.
U Jardy i Jana
mizí napětí v jejich chování, pouze tehdy, když se jejich těla dotýkají s jiným
tělem (Jana, Věra, Klárka, lékařova žena, redaktorova žena). Každý je ve svém
životě sám, jen on a skutečnost. Při utkávání se s realitou odcházíme poraženi realitou! Jarda se za svoje vize života dokáže být; Jan
je dokáže sice formulovat, ale chybí mu odvaha se o ně poprat. Téma
každodennosti je utvářeno a stále se zvyšuje jeho napětí. Návrat je u Schorma
jakýmsi únikem před absurdností a bolestí světa.
Lékař: „Myslíte, že je
to svoboda, když jste se pokusil o sebevraždu.“
Jan: Nevím.“
Lékař: „Myslíte si, že
vědět něco, znamená už to neudělat. Bojíte se samoty.“
Jan: „Ano, když je
člověk sám, tak není šťasten.“
Lékař: „V životě vám
nic jiného nezbývá, než odpouštět.“
Jan: „To se mi
nelíbí, na to seru.“
V tom je Janův
problém, nedospěl do stavu, kdy je schopen lidem odpouštět, proto mu zbývá jen
nenávist.
Olga: „Chci pro tebe
něco udělat.“
Jan: „A co?“
Olga: „Všechno.“
Jan: „Jsi něžná,
obětavá, nevěrná kráva.“
Tento dialog
znázorňuje paralelu potřebnosti v Schormových filmech (postavy v nich se pouze
potřebují, ale nemilují se). Jsou Jarda a Jan ještě schopni navázat smysluplný
vztah k člověku (ženě) a je to možné i z opačné strany? To platí o všech
postavách v Dnu sedmém, osmé noci (není
tam vůbec zobrazován citový vztah). Je
to labyrint bez možnosti útěku - situace
života. Janovu situaci nemůže vyřešit on sám, pouze nějaká postava z venku
(to samé platí o Jardovi). Postavy Schormových filmů nemají vlastní víru, nevíme jestli se jí zřekli
definitivně. Sledujeme muže (Jana) zažívajícího vnitřní neklid, úzkost,
nemožnost se přizpůsobit. Naznačuje nám, že se sami musíme dobrat smyslu
života. Sebevražda slouží jako absolutní únik. Otázkou je, jak ovládnout sám
sebe, strach, zoufalství, zbabělost.
Den
sedmý, osmá noc
Tragika naší
doby je v tom, že není doba velkých citů ani činů, zbývá oprostit se od vztahů,
žádné činy. Žít a neustále o tom vědět; rezignace vs. pokorná lhostejnost; ze
samoty člověk nesmí utíkat - člověk je vždycky sám, musí o tom vědět. Umění je
být sám. Samota se sebou samým děsí, proto směřujeme k povrchnostem, konvenci,
žvanění.
Film Den sedmý, osmá noc je alegorie na
„potěmkinovské“ vesnice. Alegorie je diskontinuita
(nesouvislost) mezi sémantickým (významovým) zážitkem a konceptuální
totalizací. Schorm zde zobrazil
“gogolovskou“ vesnici, kde lidé v sobě prohlubují strach před ničím. Je to
evidentní paralela s dobou padesátých let, kdy i slušní lidé podléhali nicotě a
strachu (udávání lidí jako za protektorátu). Alegorie na atmosféru
okupace (rok 1968), beznaděje,
totality, války, nesmyslnosti mas. Situace stojí za to, zač stojí charaktery. Den
sedmý, osmá noc je příběhem o
lidské síle, strachu a panice, o přizpůsobivosti danému prostředí. Můžeme zde
nalézt biblické symboly (herci hrají Pašijové hry), které se objevují i ve Farářově
konci. V posledním záběru filmu
vidíme a foukat silný vítr, který může symbolizovat čistotu světa, protože
vítr, je jedna z mála čistých věcí.
Předseda: „Jednou seš ve
funkci, tak odpovědnost.“
Občan: „Dneska je možný
i nemožný.“
Učitel: „Jen jestli není
možné jen to nemožné.“
Občan: „Myslíte, že je
vtom nějaká politika, to by byla pěkně blbá politika.“
Holič: „Blbá, ale
chytře dělaná.“
Dialog přesně
vystihuje stav totalitní politiky (jakékoliv). Celý film je postaven (stejně
jako totalita) na systému revoluce vs. kontrarevoluce. List papíru snášející se
k Učiteli,jakoby z nebe, naznačuje určité východisko, které je, ale zašlapáno
do země. Postava Učitele (Jan Kačer) je spřízněna s postavou Jana (Návrat ztraceného syna) filozofickými
citáty a úvahami.
„Existuji, tedy jsem vinen.“
„Úzkost, je vlastně strach ze strachu.“
„Co je vlastně zlé a co dobré, člověk se může mýlit, i
když má pravdu.“
„ Každé utrpení má svoji hodnotu, jsme- li absolutně
zbaveni práv, stáváme se úplně svobodnými.“
„Minulost nebyla, čas neexistuje, všechno je zvyk, i já
si zvykám.“
„Některá slova jsou zakázána, třeba domov.“
„Vy máte ruce od krve, projdou jen čistí.“
Velmi
důležitou roli hraje návrat postavy Výpravčího, kterého musí Učitel zabít, i
přesto, že je přesvědčen o jeho nevině - absolutní ztráta lidskosti! Schorm s
velkým citem do děje zakonponoval postavu Srandisty (Jan Libíček), která volně
navazuje na postavu Fotografa (Každý den
odvahu) a Učitele (Farářův konec).
Srandista v nás svým chování asociuje
myšlenku jeho typové podobnosti se Petrem Verchovenským z Dostojevského Běsů.
Ivan Karamazov v Dostojevského románu Bratři Karamazovi říká: "Vše je
dovoleno." To je absolutní výraz svobody. Nejhorším neštěstím je cítit na
sobě hanbu.
Dalším
důležitým bodem Dnu sedmého, osmé noci
je zmatek a chaos. Všechny události svými vizemi rozpoutá Obecní blázen.
Postavy herců jsou jediný objekt z venku,
který pronikne do sepjatého prostředí vesnice .Vzhledem k tomu, že se točí po
vpádu spřátelených vojsk, je hlavním tématem filmu totální ztráta životních a
mezilidských hodnot, přizpůsobivost konzumní společnosti, absolutní zašlapání
člověka jako individuality.
Útěky v čase předtím
Černobílé
vidění (film) nám zprostředkovává černobílé vize v barevném světě. Světlo dává ve filmu věcem určitý tvar. Řeč
není u Evalda Schorma pouze komunikačním prostředkem, jeho postavy pomocí ní
vyjadřují svůj afekt a sdělují nám určité informace o sobě. Řeč u nich působí
jako ochrana před vnějším nebezpečím. Naopak v O slavnosti a hostech Jana Němce, slouží řeč k uchopení moci.
Návrat ztraceného syna, Každý den i Den sedmý, osmá noc začínají a končí stejný
sekvencemi (extrémně přesvícený záběr na okno; záběr na strop montážní haly;
snímání vesnice z ptačí perspektivy). V Každý
den odvahu kamera (Jan Čuřík - Holubice,
Transport z ráje, Bloudění) funguje v dokumentárním stylu, na rozdíl od Návratu ztraceného syna se nepracuje v
tak velké míře se světlem. Kamera v Návratu
ztraceného syna (František Uldrich) pracuje bez efektů a má černobílou
ostrost. Démanty noci stejně jako
film Věry Chytilové Ovoce rajských stromů
jíme snímal Jaroslav Kučera. U obou filmů kamera ve velké míře přebírá roli
vypravěče místo dialogů. V Démantech noci
nejsou dialogy vůbec, snad jen krátká konstatování obou chlapců. V Ovoce rajských stromů jíme jsou mezi
dialogy dlouhé pauzy, proto kamera musí reagovat na každou zvukovou změnu.
Jaroslav Kučera se musel vyrovnat s rozdílem černobílého a barevného materiálu.
Pro Démanty noci i Ovoce rajských stromů
jíme je společné pronásledování postav kamerou. Nejvíce je to patrné v
úvodní scéně Démantů noci a v
závěrečné scéně v Ovoce rajských stromů
jíme. Společný je i prostor lesa, kde k pronásledování dochází a hloubka
pole určená krátkou ohniskovou vzdáleností.
Postavy
Rudolfa(O Slavnosti a hostech),
Srandisty(Den sedmý,osmá noc) a
Jardy(Každý den odvahu) se domnívají, že mají svoji situaci pod kontrolou,
nakonec se ukáže jejich malost. Akira Kurosawa k tomu říká: „Nejobtížnější je
pro mě, než postava začne jednat, tzv.čas předtím“.
-splétání příběhu
-vnoření postavy do příběhu
-postava přijímá (reflektuje) údaje
-rekapitulace celku
Schorm i Němec
jsou velkými realisty, vytvářejí filmy, kde se prostředí střetává s chováním.
Prostředí zůstává po celý film víceméně konstantní, chování postav se radikálně
mění. Prostředí je vlastně klíčem k určování chování postav. Situace se u
Schorma i u Němce neustále opakují v různých variacích. Schormovy postavy mají
silnou fixaci na minulost, ta je, ale časově nemožná (neexistující). Naopak
Němec vrhá své postavy do příběhu bez vzpomínek na minulost. Schorm zobrazuje návraty lidí, kdežto Němec se
je snaží posouvat kupředu - návrat a opakování, člověka degraduje nebo ho může
zachránit. Život- smrt- uspokojení. Uspokojení ještě nutně nemusí znamenat
rezignaci, naopak může iniciovat nové hledání. Němec i Schorm své postavy
dokonale znají, rozumí jim a identifikují se s nimi. U Schorma ani u Němce
nehraje čas podstatnou roli. Útěky jsou charakteristickým rysem
hlavních postav u Schorma i Němce ( to platí i pro filmy Pavla Juráčka, Věry
Chytilové, Juraje Jakubiska).
Evald Schorm i
Jan Němec ostře protestují proti člověku, který chce jinou bytost vlastnit.
Schorm klade otázku, zda je ještě možné někomu něco dokazovat a nechtít si za
to získat (i násilím) jeho přízeň. Jedna z možností vysvětlení chování Jardy a
Jana je, že v dětství, potažmo v mládí neměli kolem sebe žádné vzory, které by
se je pokoušeli formovat. Následkem toho je topornost s jakou projevují své
city. V existenci člověka jde o nejvyšší dialog s duchovní bytostí, nevidíme a
neslyšíme žádné Ty. Schorm i Němec se snaží své postavy hnát vpřed, zároveň,
však ví, že jdou do prázdného prostoru. Němec nám předkládá nekonečný konflikt
mezi rozumem a hloupostí (mocí a bezmocností). Zůstává otázkou, jestli člověk je
natolik zkažen špatností světa (jako celku) nebo jestli svět je kažen lidmi.
Schorm zkoumá ve větší míře podstatu jedince, než podstatu světa.
Vymezené hranice Jana Němce
Jan Němec v Démantech noci i v O Slavnosti a hostech znázorňuje štvanici (hon) na člověka. Postavy v obou Němcových filmech nemají
identitu. Skupinka hostů v O slavnosti a hostech řeší dilema, zda “tam“ mají jít, to je
velmi přesný popis lidského chování v totalitním prostředí (jaké budou
následky, když se nedostavíme?). Pocit ohrožení
(nejistoty), když je malá skupina lidí ohrožována větší skupinou a násilně
tlačena do neznáma. Jeden ze strážců pronáší ke skupině: „Kdo se má ve vás
vyznat, stojíte v houfu, jakoby jste se nás báli.“ Následně jsou rozděleni na
muže a ženy a uzavřeni v pomyslných kruzích, ze kterých se ven nemůže a dovnitř
nesmí. Během krátké doby (piknik- výslech) přijdou o osobní svobodu. To
asociuje stav vysokých totalitních pohlavárů, kteří byli svými soudruhy, během
krátké chvíle zbaveni důstojnosti života. Jakmile Karel překročí vymezenou hranici, je na pokyn Rudolfa
dopaden a krutě potrestán. V podobné situaci se ocitnou bohatí židé ve filmu
Antonína Moskalyka Modlitba pro Kateřinu
Horowitzovou. Jsou neustále
fašistickými (totalitními) hostiteli ujišťováni o nevině a o svém propuštění
(vyměnění) na svobodu, čemuž samozřejmě nevěří, ale mnozí se snaží alespoň
doufat. Jedna z žen, se v O slavnosti a
hostech zeptá svých strážců: „A co
lidská práva?“ Na to dostane odpověď od svého manžela: „Prosím tě přestaň, buď
tak hodná mlč.“ To je další situační paralela s Modlitbou pro Kateřinu Horowitzovou,
kde se židé, také obracejí ke svým lidským právům. Obě situace působí na
diváka, znalého historických kontextů mrazivě a zároveň paradoxně.
Naprosto
zásadními (hlavními) postavami příběhu v O slavnosti a hostech je skupinka sedmi hostů a Rudolf s
Hostitelem. Postava Hostitele je jakousi metaforou na totalitního vládce. Je to
rozumný starší muž, který je autoritou pro ostatní postavy, ale dovede být
nemilosrdně krutý. To se projeví, při poznámce Ženy o nesprávném zasedacím
pořádku a při jeho nátlacích na hosty, aby odpovídali na jeho otázky. Rudolf je
jeho adoptivním synem, který jak on sám tvrdí (a ostatní také) má divadelní
sklony.
Při výslechu
hostů je dobře patrné na jeho chování, že strach v tu chvíli slabších jedinců,
mu dává pocit síly a možnosti manipulovat se strachem druhého, což s vlastním
strachem udělat nemůže. Do jisté míry hosty pohrdá, což mu slouží jako ochrana
proti vlastní bezmocnosti. Tím se vracíme opět na začátek, k určení žánru
(absurdní drama). Celý film vlastně můžeme převést do divadelní roviny. To se
týká scény, prostoru, času i postav. Rudolf nám to neustále připomíná svými
větami a chováním („Já miluju divadlo.“ „Nejraději bych se zastřelil.“ „Všichni
na svá místa, slavnost (divadlo?) začíná.“). Jeho postava se zřejmě nejvíce
proměňuje. Od agresivního vyšetřovatele, přes omlouvajícího se hodného syna, až
po nadšeného lovce lidí.
Ve skupince
hostů jsou postavy pestrého charakteru. Působí jako uzavřené společenství, ale
jakmile dojde ke konfliktu, nejsou schopni jeden druhému pomoci. Postava
Manžela stojí mimo jakékoliv vykalkulované hry ostatních a jako jediná si
udržela lidskou tvář. A to nejen svým odchodem ze slavnosti, ale pochopením a
odsouzením (prostřednictvím mlčení) vzniklé situace, ve které nebyla (tak jako
v každé totalitě) dodržena lidská práva člověka. Naprosto opačnou postavou je
jeho žena, které jde jen o svůj osobní prospěch a naprosto odmítá a nechápe
chování svého manžela. Postava Karla a Františka jsou si v mnoha směrech
podobné. Karel jako jediný překročí hranici vymezeného prostoru vytyčeného
vyšetřovateli a pokusí se odejít. Předem už musí tušit, že nemá šanci na útěk,
ale přesto (nebo právě proto) se pro něj rozhodne. Postava Františka jako jediná zkusí s Rudolfem vyjednávat, i
když podlézavým způsobem (vytahuje stranickou legitimaci). Karel i František,
ale nakonec přistoupí na hru Hostitele („To je v pořádku, oni nahoře, vy dole,
tak je to správně.“) a jsou vlastně spokojeni s tím, že mohou sedět v čele
stolu a dostanou nový nůž a zapalovač. Na postavě Josefa, Němec nejvíce ukázal
prototyp malého zbabělého člověka. Jeho hlavním atributem (znakem) byla tichá
plíživost (nezaujímat stanovisko, k ničemu se nevyjadřovat, neprovokovat, čekat
jak vše dopadne). Typická je pro tuto postavu věta: „No já nevim, co si o tom
mám myslet.“ Němec jakoby symbolicky této postavě svěřil i poslední větu ve
filmu a tím podtrhl její naprostou odevzdanost režimu.
Prostor je v O slavnosti a hostech těsně spjat s
postavami. Máme z něj pocit volnosti (les, voda, kameny), ale hostitelé ho
neprostupně uzavírají (Rudolf:„Dovnitř se nesmí, přes zeď se u nás neleze a od
dveří jsme ztratili klíč.“). Celý film se odehrává jen ve čtyřech prostorových
plánech (lesní mýtina, lesní cesta, kamenitá cesta, lesní prostor u jezera). V
každém z nich se postupně proměňuje situace vztahy hostů a hostitelů. Je
klamným zdáním, že z volného prostoru lesa (přírody) mohou hosté odejít, kdy
chtějí. Nejen, že nemohou, ale ani nechtějí. A mají k tomu jeden prostý důvod.
Pokud by opustili vymezený prostor slavnosti, jejich osobní prostor by se jim
začal náhle zmenšovat. Tak pravděpodobně funguje pojetí prostoru v Němcově
vidění. Jako velký prostor lesa, ve kterém totalitní většina vymezila
demokratické menšině pouze malý kousek prostoru, který se neustále zplošťoval.
Kdo nepřijal pravidla hry (a to nejen prostorová) byl automaticky vyloučen. K
tomu odkazují i slova Ženy, která pronáší k Manželovi. „Když odejdeš, už nikdy
nic nedokážeš a zavřeš si všude dveře.“
Démanty noci vlastně volně navazují na
Němcův krátký snímek Sousto. Jen
postavy jsou z vlakového transportu přesunuty do volného prostoru. Prostor lesa
v Démantech noci se stává jakousi ochranou
před pronásledovateli (to neplatí v O
slavnosti a hostech, tam se les
stává spíše pastí). Pokud prostor lesa opustí (asfaltová cesta), jsou oba
běženci dopadeni. Už úvodní běh chlapců
lesem symbolicky zobrazuje téma útěku. Opakování
scén útěku z transportu, naskakování a probíhání tramvají, možné zabití ženy,
běh kolem hřbitova, padající strom v lese, mohou zobrazovat nekonečně se
opakující životní boj. Nevysvětlitelné (pro mě nepochopitelné) zůstávají dva
záběry, ve kterých se první běženec krátce zasměje a přechází v křeč (poprvé v
lese, podruhé při odchodu druhého běžence pro chléb). První běženec se v druhé
půli filmu stává jakousi přítěží pro druhého, už neprošlapává cestu, ale je
nucen se o druhého běžence opírat a přijmout roli “druhého“. Celý film
pozorujeme jakoby očima druhého běžence (ve scénáři pojmenovaného Many) a máme
možnost (prostřednictvím flashbacků) nahlédnout do jeho minulosti. Symbolika
přírody je zobrazena stromy, vodou, deštěm, vodou, mravenci, kameny.
Důležité v Démantech noci jsou pojmy vědomí a nevědomí. Vědomí není
možné definovat jako část obsáhlejšího celku. Reflektuje jen tu představu,
kterou potřebě dává. Nemůže-li vědomí provést svůj vlastní výklad, musí mu
někdo jiný vysvětlit sebe sama a pomoci mu sebe sama opět získat. Nevědomí je
způsob, jakým dodat úctu tělu, pohlížet na něj jako na rovného. Je to
kontrastní účinek ve vědomí. Potřeba je vědomí něčeho, spolu s ní se tělo
podílí na vědomí. Vnímání se jeví jako nereflektované vědomí. Obsahuje
rozptýlenou přítomnost vnímajícího pro sebe sama, která ještě není nabytím
vědomí.
Démanty noci mají podobný styl a pojetí
jako filmy Františka Vláčila a Juraje Jakubiska (Marketa Lazarová a Vtáčkovia, siroty a blázni). Stejně jako
v Marketě Lazarové, slouží i v Démantech noci, ruční kamera (kameru
filmu ztvárnil Jaroslav Kučera) ke vtažení diváka do atmosféry filmu. Zvuk je v
Démantech noci rovnocenným partnerem obrazu. Démanty noci a O slavnosti a
hostech nejsou filmy o minulosti, i když minulost je stále aktuální, její
aktualita se mění.
Svět jako souboj mezi emocí a citem
proti charakteru a vůli
„Boj vede člověk jen se sebou, buď podlehne nebo se
obrodí“ [Camus, 1997: 172].
Emoce, cit,
vůle, charakter. To by mohli být základní společné rysy postav Němcových a
Schormových filmů. Všechny hlavní postavy obou režisérů jsou muži. To nám
navozuje otázku, proč zrovna mužský element je pro Němce a Schorma tak
důležitý? Vždyť muži buď podlézají nebo soudí. Tato dvě hlediska se objevují v Dnu sedmém, noci osmé, v Oslavnosti a
hostech a v Každý den odvahu. Démanty noci a Návrat ztraceného syna
podlézavost a rozsudek odmítají. Postavy dvou chlapců (běženců) a Jana jsou tak
uzavřeni do sebe, že ani nepomýšlí na někoho druhého. Můžeme se ptát jestli
nepřeceňují význam života jednotlivce, když tolik lidí neví co s ním.
Filmové dílo lze charakterizovat jako znakový
systém, ve kterém se uplatňují různé druhy a typy znaků. Jedním z druhů ve
filmech Jana Němce a Evalda Schorma je lidská bytost. A to taková, která je jen
příležitostí k riskování a ke svobodě, a která si musí uvědomit, že je součástí
tohoto světa a musí ho přijmout i s
tragédií.
Nezbývá ji nic jiného, než si vybudovat znovu jakousi pravdu. Žít pro ni. Pravdu toho, co
jsme. Pravda to, co je. Smířit se se svou osobitostí a bezmocí.
Existují dva
typy lidského postoje ke světu:
-estetický: hodnotící postoj, schopnost člověka vnímat a
hodnotit; bohatá struktura lidské psychiky.
-praktický: obeznámení s věcmi, jejich užití a zkušenost
s nimi; odproštění od subjektivity a emocí.
Právě mezi těmito dvěma postoji se pohybují postavy
Němcových a Schormových filmů. Vykazují určité znaky chování, které se dělí na:
emoce vs. cit (regulace činů, které se mohou lišit). City jsou spojené se slastí a bolestí. City dnešní společnosti se
zredukovali na pýchu, smyslnost a omrzelost životem. Emoce žije z tělesného ozvuku. Není reflexem, protože se naznačuje
často velmi diskrétně.Uskutečňuje přechod od myšlenky k tělesnému chvění. Spadá
do jednoty duše a těla. Pokud cítíme emocionální pohnutí, nemyslíme na své
tělo. Zakoušíme svět jako něco, co se nám vymyká.
Mohu se
postavit sám proti sobě jakožto bytosti, která cítí a žije? To je jedna z
dalších otázek, na které nám Němec se Schormem nenabízej jasnou odpověď.
Charakter a vůle jsou po citu a emoci,
další znaky našich postav. Charakter je třídou do níž jedinec
patří, je pravděpodobnostním typem, kterému se jedinec více či méně blíží. Je
nutností, která je mé vůli nejblíže, život je nutností základní. Vůle má své meze. Vztah mezi
charakterem a vůlí můžeme interpretovat takto: charakter je souhrn stabilních
dispozic, které se nabízejí vůli.
Jan, Jarda,
Rudolf, Srandista i oba chlapci v Démantech
noci jsou velmi emoční postavy, ale
stále i oni používájí základní princip bytí, kterým je myšlení. Myšlením
chápeme vše to, co se děje v nás, takovým způsobem, že to postřehujeme
bezprostředně skrze samy sebe. Vše co není myšlení, je tělo, podřízené mé vůli,
věc za niž odpovídám. Ani jedna z postav (s vyjímkou Manžela v O slavnosti a hostech) nemáme čas být sama sebou. Naše myšlení
je stále v předstihu, vidí příliš
daleko, dál než tělo, které je v přítomnosti, proto jsou Démanty noci, tak tělesně přítomným filmem.
Postavy
Schormových a Němcových se pohybují v prostoru světa. Proto je svět zajímá jako
prostředek jen tehdy, když se jich dotýká jako cíl. Možnost reality jako prostoru svobody. Svoboda
není naděje do budoucna, je to přítomnost a shoda s lidmi a světem v přítomnosti.
I když není ve své podstatě Jarda, Jan ani žádný z hostů svoboden, musíme brát
v potaz jejich život, existenci a identitu. Život je jistou nutností existovat.
Mluvit o něm lze jen v souvislosti s prostorem a časem. Tím se opět dostáváme k
základním filmovým složkám.
Výjimečnost Jana Němce a Evalda Schorma
V úvodu práce jsme si stanovili, že každá bytost (v našem případě filmová postava) se proměňuje v
určitou osobnost s existenčním významem. Schorm
a Němec svým postavám přisoudili existenci chtěnou (Many, Dany, Rudolf,
Hostitel, Srandista) nebo trpěnou (Jan, Jarda, Učitel, skupinka hostů). Na
existenci se váže identita člověka, která není výsledkem sebereflexe, ale pouze
svobodné interakce s jednáním druhých. Identita obsahuje tři složky, které
formují každou z Němcových a Schormových postav.
Budoucnost je
v každé substanci (podstatě) spjata s minulostí. To vytváří identitu individua. Minulost je zastoupena jen
virtualitou myšlenky a smyslu v aktuální formě mého myšlení. Vztahujeme ji k
nějaké formě, která ji oživuje. Je to nevědomý moment vědomí. S minulostí je
velmi těsně spjata nostalgie, která je zaměřená na minulost a minulý svět,
jehož středem je Já. Tím co postavy Schorma a Němce uzavírá do bludného kruhu, je
v podstatě strach a marnivost. Poslední složkou identity je touha, která je
prvním vzmachem těla i duše upínajícím se k předmětu. Toužit znamená
představovat si, že již můžeme něco vykonat pro dosažení vytouženého předmětu.
Pokud Jan, Jarda po něčem (někom) touží, očekávají určitý projev náklonnosti,
který ale není a být nemůže. To je vlastně základní myšlenka Němce a Schorma.
Následné vyrovnání se s tím, že projev náklonnosti neexistuje. S tím se potýkají všechny postavy citované v
tomto textu. Styk člověka s realitou se dá chápat ve filmech Jana Němce a
Evalda Schorma jako filmový rytmus.
V čem tedy
spočívá nadčasovost Jana Němce a Evalda Schorma? Nesporně v tom, že dokázali do
svých filmů zkoncentrovat všechny důležité filmové složky (obraz, zvuk, slovo,
hudba, střih, kamera, scénář, herci) přesně v tom množství, aby celý film ani
na okamžik nepůsobil strnule a udržel diváka v pozornosti. Zcela zjevně se
svými příběhy a postavami doslova žijí, ale zároveň si udržují dostatečný
odstup, aby jejich filmová řeč nepřešla v patos. Zaujímají velmi vyhraněný
postoj k okolnímu světu, ale příčiny
tohoto stavu se pokouší hledat v
jedinci. Vynesení soudu nad společností je tvrdé a nekompromisní, ale
jednotlivci jako její součásti, dávají Schorm a Němec možnost určité volby.
Jejich filmy jsou dost možná tolik intenzivní, protože vznikly v krátkém
časovém úseku (1964-1968) a mimo uměleckého vývoje museli reflektovat vývoj
politický (totalitní). Právě proto se
všechny filmové postavy pokouší najít vnitřní svobodu, protože pochopili, že
vnější svoboda je nedostupná.
Shrnutí
Filmy Evalda
Schorma zobrazují touhu a snahu přežít v tomto světě i za cenu etických
ústupků. Každý den odvahu a Návrat ztraceného syna jsou filmy, kde
pozorujeme jednu hlavní postavu, která je v rozporu se sebou samým i se svým
okolím. Významný posun nastává ve filmu Den
sedmý, osmá noc, kde jedince střídá celek lidí, kteří se, každý podle svých
možností, pokouší uniknout apokalypse. Od jednotlivostí k celku se rozprostírá
tvorba Evalda Schorma, od možnosti k potlačení.
Jan Němec do
jisté míry ve filmu O slavnosti a hostech
rozebírá stejnou tématickou rovinu jaká se vyskytuje v Dnu sedmém, osmé noci. Totalitní moc je převlečená za hostitele,
který je hostitelem jen do té doby, dokud host poslušně přikyvuje a odpovídá.
Jakmile vybočí z tohoto prostoru stává se štvancem a následně obětí. Téma
štvance je typické i pro první celovečerní film Jana Němce. Démanty noci jsou filmem,
kde lidé nemají identitu a jsou vydání napospas starcům, kteří mají paradoxně
více síly, než mladí běženci z koncentračního tábora. Je to film vesměs beze
slov, ale velmi hlasitý svým ztvárněním.
Útěky,
bezčasovost, bezmocnost, moc, ohrožení, vymezený prostor. To vše jsou společná
témata jakými Jan Němec i Evald Schorm převádějí své vize světa na filmové
plátno. Snad právě proto mají jejich filmy společné jmenovatele ve filozofii,
literatuře a divadlu. Právě tato práce má snahu odhalit určité inspirační
zdroje, ze kterých oba režiséři čerpali. Evald Schorm pracoval na scénářích
svých filmů se Sergejem Machoninem a Zdeňkem Mahlerem. Pokud k tomu přidáme
Schormovu vášeň pro literaturu a divadlo, dostáváme velký okruh zdrojů, které
jsou ve filmech využity. Je zde i nesporná snaha o zobrazení existence člověka
zápasícího s mocí a bezmocností. To odkazuje k Dostojevskému a jeho románu
Běsi, ve které můžeme spatřovat určité paralely. I Jan Němec spolupracoval na
ztvárnění svých filmů s významnými lidmi. Arnošt Lustig, Ester Krumbachová a
Joroslav Kučera jsou patrně nejvíce viditelní . Lustigova kniha Tma nemá stín se stala odrazným bodem
pro Démanty noci. Film se od knihy ve výsledném zpracování
naprosto liší, ale trauma lágru a samoty zůstává. Jakoby naprostý protipól
působí film O slavnosti a hostech. Němec zde naopak velmi lpí na dialozích ,
které v metaforách zesměšňují totalitní režim. Opět se zde setkáváme s pocitem
ohrožení, který je zobrazen přesně tak, jak ho v období totality prožívali
všichni lidé.
Lidé nebo lépe
řečeno postavy ve filmech obou režisérů jsou ve své podstatě bezcitní a my jako
diváci si musíme klást otázku, kde cit ztratili. Jsou už tak degradováni
vztahem člověka k člověku, nebo nemají schopnost vůbec cit uchopit? Ani jeden z
citovaných filmů nám nedává jasnou odpověď a v tom právě tkví síla Schormových
a Němcových filmů. V pocitu nepopsatelnosti, která je někdy až velmi doslovná,
ale mi ji nejsme schopni spatřit. Postavy
Jardy, skupinky hostů i obyvatel vesnice jsou typově podobné. Provází je
strach a nejistota vůči okolnímu světu, kterou se snaží zakrývat a nedávat
najevo. Naproti tomu postavy běženců a Jana v sobě skrývají jakousi jemnou
tichost, která přechází v určité fázi ve fatální vztah vůči životu.
Nelze si
nepovšimnout, že autoři české nové vlny (Schorma a Němce) nevyjímaje, byli
inspirováni evropským filmem padesátých a šedesátých let (francouzská nová vlna,
italský neorealismus, období polské školy). Proto i tato práce odkazuje k
určitým autorům, kteří mají podobné filmové vidění jako Schorm a Němec a snaží
se najít společné prvky jejich tvorby. V literární oblasti největší inspirační
a srovnávací zdroj lze spatřit v souvislosti s Albertem Camusem a F. M. Dostojevským. Stejně jako Němec a
Schorm, oba spisovatelé zachycují “běsnící“ existenci člověka, zasazenou do
určitých historických kontextů, které nelze opomenout. I proto se tato práce
nesnaží omezit jen na filmový materiál, ale čerpá i z různých literárních a
filozofických odkazů.
Literatura
a prameny:
BERNARD, Jan (1994): Evald
Schorm a jeho filmy. Praha: Primus.
BOČEK, Jaroslav (1968): Kapitoly o filmu. Praha: Orbis.
CAMUS, Albert (1997-2000): Zápisníky I, II, III. Praha: Mladá fronta.
CIESLAR, Jiří & PŘÁDNÁ, Stanislava &
ŠKAPOVÁ, Zdena (2002): Démanty všednosti. Praha: Pražská scéna.
ČERNÝ, Václav (1992): První
a druhý sešit o existencialismu. Praha: Mladá fronta.
DENEMARKOVÁ, Radka (1998): Evald Schorm, sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace divadla Na
Zábradlí.
DOSTOJEVSKIJ, F. M. (1996): Běsi. Praha: Lidové noviny.
DOSTOJEVSIJ, F. M. (1997): Běsi, program k divadelní hře Národního divadla. Praha: Národní
divadlo v Praze.
FILM A DOBA : Antologie
textů z let 1962-1970. Praha : Sdružení přátel odborného filmového tisku.
JASPERS, Karl (1996): Úvod
do filosofie. Praha: Oikoymenh.
LIEHM, A. J. (2001): Ostře
sledované filmy. Praha: Nfa.
LUSTIG, Arnošt (2000): Tma nemá stín. Praha: Hynek.
PERNIOLA, Mario (2000): Estetika 20. Století. Praha: Nakladatelství Karolinum.
RICEOUR, Paul (2000): Filosofie
vůle I. Praha: Oikoymenh.
ZUSKA, Vlastimil (2002): Mimése- fikce- distance. Praha: Triton.
ŽALMAN, Jan (1993): Umlčený
film. Praha: Nfa.
Filmografie
Jana Němce a Evalda Schorma (pouze celovečerní filmy):
Démanty
noci (Jan Němec, 1964)
Námět: Arnošt Lustig (povídka Tma nemá stín)
Scénář: Jan Němec, Arnošt Lustig
Prod: FSB
Farářův
konec (Evald Schorm, 1968)
Námět: Josef Škvorecký
Scénář: Evald Schorm, Josef Škvorecký
Prod: FSB
Heart Beat 3D (Jan Němec, 2010)
Námět: Václav Havel
Scénář: Jan Němec, Václav Havel
Holka Ferrari Dino (Jan Němec, 2009)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
Jméno
kódu: Rubín (Jan Němec, 1996)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
Každý
den odvahu (Evald Schorm, 1964)
Námět: Antonín Máša
Scénář: Antonín Máša
Prod: FSB
Krajina mého srdce (Jan Němec, 2004)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
Lítost (Evald Schorm, 1970)
Námět: Jiří Hubač
Scénář: Jiří Hubač
Prod: ČST
Mučedníci
lásky (Jan Němec, 1966)
Námět: Jan Němec, Ester Krumbachová
Scénář: Jan Němec, Ester Krumbachová
Prod: FSB
Návrat
ztraceného syna (Evald Schorm, 1966)
Námět: Evald Schorm
Scénář: Evald Schor, Sergej Machonin
Prod: FSB
Noční
hovory s matkou (Jan Němec, 2001)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
O
slavnosti a hostech (Jan Němec, 1965)
Námět: Ester Krumbachová
Scénář: Jan Němec, Ester Krumbachová
Prod: FSB
Pět
holek na krku (Evald Schorm, 1967)
Námět: Iva Hercíková
Scénář: Evald Schorm, Iva Hercíková
Prod: FSB
Proměna (Die Verwardlung, SRN, 1975)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
Psi
a lidé (Evald Schorm, 1971)
Námět: Vojtěch Jasný
Scénář: Vojtěch Jasný, Evald Schorm
Prod: FSB
Toyen (Jan Němec, 2005)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec, Tereza Brdečková
Vlk z královských Vinohrad (2016)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
Vlastně
se nic nestalo (Evald Schorm, 1988)
Námět: Jaroslava Moserová
Scénář: Jaroslava Moserová
Výstřih
vzadu (Das Rückendekollete, Jan Němec, Švýcarsko - SRN, 1975)
Námět: Jan Němec
Scénář: Jan Němec
V
žáru královské lásky (Jan Němec, 1990)
Námět: Ladislav Klíma
Scénář: Jan Němec
Vybrané divadelní práce Evalda Schorma:
DOSTOJEVSKIJ, F. M.: Zločin
a trest. Činoherní klub Praha, prem. 20. 4. 1966.
DOSTOJEVSKIJ, F. M.: Věčný
manžel. Studio Ypsilon Naivního divadla Liberec, prem. 27. 3. 1973.
SCHORM, Evald: Kouzelný
cirkus. Laterna magika Praha, prem. 15. 4. 1977.
HRABAL, Bohumil: Bambini
di Praga. Divadlo Na Zábradlí Praha, prem. 6. 2. 1978.
SHAKESPEARE, William: Hamlet.
Divadlo Na Zábradlí Praha, prem. 20. 9. 1978.
DOSTOJEVSKIJ, F. M.: Bratři
Karamazovi. Divadlo Na Zábradlí Praha, prem. 13. 3. 1979.
SHAKESPEARE, William: Macbeth.
Divadlo Na Zábradlí Praha, prem. 9. 11. 1981.
AISCHYLOS: Oresteia.
Národní divadlo Praha, prem. 17. 12. 1981.
ČECHOV, A. P.: Černý
mnich. Laterna magika Praha, prem. 3. 11. 1983.
HRABAL, Bohumil: Hlučná
samota. Divadlo Na Zábradlí Praha, prem. 7. 3. 1984.
Citované
filmy:
Běsi (Les Possédés;
Andrzej Wajda, Francie- Polsko, 1982)
Člověk
z mramoru (Czlowiek z mramuru; Andrzej Wajda, Polsko, 1976)
Marketa
Lazarová (František Vláčil, 1967)
Modlitba
pro Kateřinu Horowitzovou (Antonín Moskalyk, 1965)
Nostalgie (Nostalghia;
Andrej Tarkovskij, Itálie-SSSR, 1983)
Ovoce
rajských stromů jíme (Věra Chytilová, 1969)
Paralelní
světy (Petr Václav, 2000)
Popel
a démant (Popiol i diament; Andrzej Wajda, Polsko, 1958)
Sedím
na konári a je mi dobre (Juraj Jakubisko, 1989)
Sousto (Jan Němec, 1962)
Všetko
čo mám rád (Martin Šulík, 1992)
Vtáčkovia,
siroty a blázni (Juraj Jakubisko, 1969)
Záhrada (Martin Šulík,
1995)
Zrcadlení (Evald Schorm,
1965)
Komentáře