Seriál Já, Mattoni v České telvizi


Veřejnoprávní televize nasadí do vysílání svoji vlajkovou loď, seriál Já, Mattoni (2016). Odstartuje tím začátek nového školního, který bývá spojován s prapodivnou revitalizací televizního vysílacího schématu. Zpravidla všechny televizní stanice představují "inovativní novinky", které se v září stanou jen pokračováním zajetých kolejí. Abychom nezačínali tak pochmurně, za projekt Já, Mattoni zaslouží Česká televize určitou pochvalu - v podobě známkování: dobře za celkový dojem, chvalitebně až dobře za výběr tvůrců seriálu. 

Česká televize se rozhodla, v podzimním "boji o diváka", uvést na trh dobový seriál na ploše třinácti dílů. Pokud vedle sebe položíme poslední čtyři velké seriálové projekty České televize, vyjde nám z toho smírná remíza. Díla jako Vyprávěj (2009 - 2013) a První republika (2014 - 2015) v produkci Dramedy Productions se stala synonymem kýče, komerčnosti a podprůměrnosti seriálové produkce. Proti nim stojí dva nejhodnotnější projekty, které Česká televize vyprodukovala v posledním čtvrtstoletí na seriálovém poli. České století 2013 - 2014) v režii Roberta Sedláčka (scénář - Pavel Kosatík) a Život a doba soudce A. K. (2014) režisérského tria Sedláček, Špaček, Sláma (scénář - Zdeněk Zapletal). Já, Mattoni tak může kvalitativní skóre  překlopit do plusové či minusové polohy. Podle pilotního dílu lze usuzovat, že se nestane ani jedno. Seriál zůstane v rovině průměrnosti, která nebude velkým přínosem ani pro ČT, ani pro diváka.  

Scenárista Petr Zikmund rozprostřel seriálový život Heinricha von Mattoniho do šedesáti let. Začíná v polovině 19. století a končí na počátku století minulého, před 1. světovou válkou. Režie seriálové epopeje se ujal Marek Najbrt. Jako tvůrce má na kontě film Mistři (2004), který je dodnes nedoceněným snímkem a originálním počinem. Najbrt masově "prorazil" s druhým celovečerním filmem Protektor (2009). Dalším jeho významným počinem je seriál Kancelář Blaník (2014 - 2016), který vysílá internetová televize Stream.cz. Už v Protektoru si Najbrt vyzkoušel téma dobového dramatu a historické látky. A výsledek byl poměrně zdařilý. Také seriál Já, Mattoni bude kvalitně a propracovaně odvedené řemeslo. Ale stačí to tvůrci samotnému?

Podle první ochutnávky lze soudit, že ano. Najbrt je nepochybně velmi zdatný realizátor, který si promýšlí záběry a postupy velmi detailně. Snaží se také vytvářet co nejméně "hluchý míst", které se vyplní pověstnou "vatou ničeho". Najbrt se také obklopil schopným štábem, kde za pozornost stojí kamera Martina Štěpánka a hudba Hynka Schneidera (ex hudebníka Chadimova MCH Bandu). Herecké obsazení seriálu je postaveno na jménech, která potvrzují svůj standard. Alois Švehlík, David Švehlík, Vladimír Javorský, excelentní Táňa Medvecká, Táňa Pauhofová, Norbert Lichý, všichni jsou profesionální a bezchybní. Což není málo v seriálové tvorbě, ale úskalí "Mattoniho" je v jeho délce a rozmachu. Mnohem více by mu slušel oblek celovečerního filmu v délce 150 minut. A ještě větší problém je ve scénáři (stále se nenašel "nový" Hubač, Dietl nebo Daněk) a dramaturgii. Petr Zikmund je scenáristicky podepsán pod seriály jako Četnické Humoresky, Hotel Herbich nebo Nemocnice na kraji města po dvaceti letech.  Bohužel, Zikmund velmi "zdatně" navazuje na zmíněné tři projekty, které nepatří mezi scenáristicky zdařilé. Dialogy jsou velmi slabě a čitelně vystaveny, bez většího napětí a překvapení. Příliš mnoho postav ubírá replikám na závažnosti. Epizoda neudrží pozornost diváka po celou dobu, rytmus není plynulý a je zbytečně přerušovaný odbočkami. Já, Mattoni mohl být unikátním dobovým seriálem, napovídalo tomu prvních pět až deset minut pilotní epizody. Potom se sen rozplynul a Najbrtův tým nechtěl zase příliš experimentovat a "urazit" potenciálních 20 - 30% diváků, kteří seriál budou sledovat. Ale třeba se mýlím a zbylých 12 dílů projektu bude inovativním a hledačským překvapením. A to jak v rovině režijní, tak i v té scenáristické. 


Daniel Szabó

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

STRANA "22"

"Milionové chvilky" Andreje Babiše

DANIEL SZABÓ / Politická moc bezmocných ve filmech Papírový voják a Taxi, Teherán… aneb hra o lidskou identitu